Pierwszy start Ariane 5 w 2017 roku

We wtorek, 14 lutego o godzinie 22:39 polskiego czasu z Gujany Francuskiej w Ameryce Południowej wystartowała ciężka rakieta Ariane 5, wynosząc na orbitę parę satelitów telekomunikacyjnych z Brazylii i Indonezji. Po 40 minutach udanego lotu oba ładunki znalazły się na właściwych orbitach transferowych do orbity geostacjonarnej.

Cięższym pasażerem rakiety Ariane 5 był ważący około 6 ton satelita Sky Brasil-1 operatora DirecTV na Amerykę Południową. Satelita został wybudowany przez firmę Airbus Defence and Space w oparciu o platformę Eurostar E3000 - popularny podkład dla satelitów telekomunikacyjnych.

Satelita został wyposażony w 81 transponderów, z czego 61 będzie operowało w paśmie Ku, a 20 w paśmie Ka. Satelita zostanie wykorzystany do świadczenia usług telewizyjnych, głównie w Brazylii.

Drugim satelitą misji jest indonezyjski Telkom 3S, który ma zastąpić wystrzelonego w 2012 roku na złą orbitę satelitę Telkom 3 (start odbył się wtedy rakietą Proton-M). Satelita wykorzystuje platformę Spacebus 4000B2, odpowiednią dla średnich satelitów telekomunikacyjnych. Całość waży 3,5 t.

Na satelicie umieszczono 24 standardowych transponderów pasma C, 8 rozszerzonego pasma C oraz 10 pasma Ku. Satelita dostarczy usług telewizji cyfrowej, komunikacji mobilnej oraz dostępu do Internetu na terenie Indonezji.

Relacja ze startu

Dokładnie o 22:39, na początku okna startowego rozpoczął swoje działanie główny silnik dolnego stopnia - Vulcain 2. Po 7 sekundach odpalone zostały obie rakiety pomocnicze na paliwo stałe. Ariane 5 natychmiast po tym wzniósł się w powietrze. Już 49 sekund po starcie rakieta osiągnęła prędkość dźwięku.

Po 2 minutach i 20 sekundach od startu od głównego członu odseparowały się rakiety pomocnicze. Silnik dolnego stopnia kontynuował działanie przyspieszając rakietę. Kilkadziesiąt sekund później odrzucona została owiewka chroniąca satelity przed ciśnieniem aerodynamicznym w początkowych fazach lotu.

8 minut i 55 sekund po starcie wyłączony został silnik dolnego stopnia rakiety. Kilka sekund później dolny człon odłączył się od rakiety. Zaraz po separacji do pracy przystąpił silnik drugiego stopnia. Działał on prawidłowo przez około 16 minut, by ustawić siebie z ładunkiem na wysokoeliptycznej orbicie o wymiarach 250 na 35 736 km i inklinacji 4 stopni.

Po udanym wejściu na orbitę, nastąpiły manewry separacji ładunków. Najpierw został odłączony, podróżujący wyżej SKY Brasil-1, następnie po kilkudziesięciu minutach Telkom-3S.

Misja zakończyła się oficjalnie po 40 minutach od startu.

Wtorkowy start był pierwszym w tym roku dla rakiety Ariane 5. Europejski system ma w harmonogramie 7 startów w 2017 roku. W planach pozostaje jeszcze 5 startów telekomunikacyjnych do orbity GTO oraz jeden start czwórki satelitów systemu nawigacji Galileo na orbitę MEO.

Był to już 91. start rakiety Ariane 5, 8. start rakiety orbitalnej w tym roku na świecie. Misja przerwała tym samym ponad dwutygodniowy marazm w lotach rakietowych (poprzedni start miał miejsce 28 stycznia, rakieta Sojuz wysłała wtedy hiszpańskiego satelitę Hispasat 36W-1).

Źródło: Arianespace/Spaceflight101.com

Na zdjęciu: Startująca 14 lutego 2017 roku Ariane 5 z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Źródło: Arianespace.