Pierwszy udany lot nowej chińskiej rakiety Długi Marsz 7A

img

Chiny przeprowadziły udany start rakiety Długi Marsz 7A. Była to druga próba lotu tego systemu, poprzednia przeprowadzona rok temu się nie powiodła. W misji umieszczono na orbicie tajnego satelitę Shiyan 9.

Start został przeprowadzony 11 marca z kosmodromu Wenchang na wschodnim wybrzeżu Chin. Rakieta wystartowała o 18:51 czasu polskiego. Niecałą godzinę po starcie potwierdzono w chińskich mediach udany przebieg lotu.

Rakieta wysłała na geosynchroniczną orbitę transferową satelitę Shiyan 9. Nie wiadomo, jakie jest jego przeznaczenie. Oficjalne informacje mówią o tym, że będzie testował nowe technologie. Podejrzewa się jednak, że za tym określeniem kryje się statek, który jest wyposażony w optykę obrazującą Ziemię w wysokiej rozdzielczości z wysokiej pozycji orbitalnej.

Nowa chińska rakieta nośna

Długi Marsz 7A to jedna z nowoczesnych rakiet nośnych opartych o paliwa kriogeniczne wprowadzonych przez Chiny do użytkowania w ostatnich latach. Jest to trzystopniowa konstrukcja z dodatkowymi rakietami bocznymi mierząca 60 metrów i ważąca 573 t.

Pierwsze dwa stopnie i rakiety boczne są zasilane mieszanką kerozyny i ciekłego tlenu, trzeci stopień pełni funkcję hola orbitalnego - stopnia mogącego wielokrotnie uruchamiać się, wynosząc ładunki na wysoką orbitę transferową GTO i jest zasilany ciekłym wodorem i ciekłym tlenem.

Rakieta jest w stanie wynieść do 7 t na orbitę transferową do orbity geostacjonarnej (GTO). Docelowo system ten ma zastąpić użytkowane od lat 90. rakiety Długi Marsz 3B, które w obecnej wersji mają nośność 5,5 t na taką samą orbitę.

Jej pierwszy lot przeprowadzono w 2020 roku, jednak wtedy po separacji pierwszego stopnia zawiodły silniki w drugim członie i system nie osiągnął orbity.

Długi Marsz 7A różni się od rakiety Długi Marsz 7 dodanym trzecim stopniem. Ta druga rakieta wykonała do tej pory dwa udane loty i ma być wykorzystywana w przyszłości do wysyłania statków towarowych Tianzhou do Chińskiej Stacji Kosmicznej.

Był to 6. chiński lot na orbitę w 2021 roku i 5. udany. Państwo Środka przygotowuje się do wysłania w najbliższych tygodniach pierwszego modułu Chińskiej Stacji Kosmicznej. Rakieta Długi Marsz 5B, która ma wykonać to zadanie jest już składana na terenie tego samego kosmodromu Wenchang z którego odbył się omawiany tutaj start.

Na podstawie: NSF

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 7A startująca z satelitą Shiyan 9. Źródło: .CASC/Wu Tong Xiaoyu.