Planeta gorętsza niż gwiazdy

Naukowcy odkryli kolejną niezwykłą egzoplanetę, która wydaje się przeczyć obecnemu zrozumieniu wszechświata. KELT-9b uzyskała miano najgorętszej znanej jak dotąd planety o temperaturze przewyższającej powierzchnie większości gwiazd.

KELT-9b znajduje się 650 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Łabędzia. Ta planeta to gazowy gigant, 3 razy większy niż nasz Jowisz. Mimo, że jej mniejsza gęstość sugerowałaby również mniejsze rozmiary, promieniowanie jej macierzystej gwiazdy sprawiło, że atmosfera KELT-9b jest rozciągnięta jak balon do nienaturalnie większych rozmiarów.

Orbita planety wynosi zaledwie 1,5 ziemskiej doby i, ze względu na spłaszczony kształt swojej gwiazdy, ulega stopniowym zmianom. Badacze oszacowali, że będziemy mogli obserwować tranzyty planety jedynie przez następne 150 lat; później, orbita zmieni się do takiego stopnia, że nie będziemy w stanie jej obserwować przez następne 3500 lat.

KELT-9b obraca się synchronicznie ze swoją gwiazdą - okres obrotu planety wokół własnej osi jest równy jej okresowi obiegu wokół gwiazdy. Oznacza to, że, podobnie jak w przypadku Księżyca i Ziemi, KELT-9b jest na stałe zwrócony jedną stroną w kierunku gwiazdy. Temperatury “dziennej strony” KELT-9b sięgają 4300 stopni Celsjusza - to więcej niż temperatury powierzchni gwiazd karłowatych przeważających w Drodze Mlecznej. Dla porównania, temperatura powierzchni naszego Słońca jest jedynie o 1200 stopni wyższa. Naukowcy twierdzą, że w tak wysokiej temperaturze atmosfery nie mogą powstać żadne cięższe cząsteczki takie jak woda czy dwutlenek węgla.

Prawdopodobną przyczyną tak wysokiej temperatury KELT-9b jest to, że jej gwiazda jest dwukrotnie większa od naszego Słońca i ma dwa razy wyższą temperaturę. Naukowcy przypuszczają, że przez niezwykle silne promieniowanie ultrafioletowe macierzystej gwiazdy, powierzchnia planety paruje, a część jej atmosfery rozciąga się za nią tworząc warkocz rozgrzanego gazu podobny do warkocza komety. Oszacowano, że traci tak ona około 10 milionów kilogramów swojej masy na sekundę. Naukowcy przypuszczają, że atmosfera KELT-9b może zniknąć całkowicie w ciągu kolejnych 300 milionów lat. Dokładne wyniki badań planety KELT-9b i jej gwiazdy zostały opublikowane w czasopiśmie Nature 5 czerwca.

Na zdjęciu: artystyczne przedstawienie planety KELT-9b krążącej wokół swojej gwiazdy. Źródło: NASA