Planetoida 2016 RB1 minęła w bliskiej odleglości Ziemię

Planetoida wielkości autobusu szkolnego minęła Ziemię (7 września) wyjątkowo dość blisko, ale tym razem w bezpiecznej odległości. Naukowcy odkryli obiekt w poniedziałek, zaledwie dwa dni przed zbliżeniem do Ziemi.

Nowo odkryta asteroida o nazwie 2016 RB1 ma wymiary od 4 do 14 metrów. Do jej największego zbliżenia z Ziemią doszło o godz. 13:28 EDT (17:28 UTC). Skała przeszła szczególnie blisko Ziemi, w odległości około 40.000 kilometrów, i satelitów komunikacyjnych, których orbita znajduje się na wysokości 35.900 km.

Jak twierdzą naukowcy, nie było potrzeby panikować, odpowiednie agencje śledziły asteroidę. Powiedziano, że nie ma ryzyka zderzenia, według raportu z EarthSky. Astronomowie po raz pierwszy zauważyli asteroidę przy użyciu Mount Lemmon Survey, 60 calowego (1,5 m) teleskopu Cassegraina z Uniwersytetu w Arizonie.

Obserwatorzy na półkuli południowej mogli dostrzec za pomocą teleskopu asteroidę, ale obiekt był i tak zbyt ciemny, by móc zobaczyć go gołym okiem. Planetoida 2016 RB1 należy do grupy Ateny. Ta grupa obiektów bliskich Ziemi (NEO) okrąża wewnętrzny Układ Słoneczny, czasami przecinając ścieżki z orbitami planet wewnętrznych-Ziemi, Marsa, Wenus i Merkurego.

W niedzielę (28 sierpnia) jeszcze większa asteroida o nazwie 2016 QA2 przeleciała w odległości 80.000 kilometrów od Ziemi. NASA i inne organizacje aktywnie prowadzą przeglądy nieba i śledzą ruchy tych ciał, by pomóc przewidzieć, kiedy znajdą się one zbyt niebezpiecznie blisko Ziemi.

Źródło: space.com