POLSA przygotowała filmy o karierze w branży kosmicznej

O karierze w sektorze kosmicznym - rozmówcy w filmie

Polska Agencja Kosmiczna opublikowała dwa filmy zachęcające do pracy w branży kosmicznej. W jednym z nich występuje dr Elżbieta Kuligowska z redakcji Uranii.

Polska Agencja Kosmiczna, w skrócie POLSA, ma wspierać rozwój polskiego sektora kosmicznego. Niedawno agencja opublikowała dwa filmy edukacyjne zachęcające młodych ludzi do wyboru kariery w branży kosmicznej. Produkcje te, zatytułowane "O karierze w sektorze kosmicznym", są skierowane do młodzieży i przeznaczone do wykorzystania przez nauczycieli oraz doradców zawodowych. Filmy są dostępne m.in. na youtubowym kanale agencji kosmicznej.

Osoby pracujące w przedsiębiorstwach i instytucjach związanych z branżą kosmiczną opowiadają w filmach o swoich doświadczeniach w różnorodnych zawodach, o tym co jest fajne w tej pracy i w jaki sposób trafiły do wykonywanego obecnie zawodu. Sektor kosmiczny w Polsce jest już na tyle szeroki, że potrzebuje pracowników z bardzo wielu zawodów, nie tylko astronomów, czy inżynierów, ale także prawników, finansistów, informatyków, marketingowców i innych specjalistów.

Astronom i popularyzator nauki

W pierwszym z filmów wystąpiła dr Elżbieta Kuligowska, pracująca w redakcji "Uranii - Postępów Astronomii" i portalu Uranii, a także w Obserwatorium Astronomicznym UJ w Krakowie. Opowiada o swoich doświadczeniach z pracą w mediach i popularyzacji nauki. W tym odcinku wystąpiła także dr Milena Ratajczak z Obserwatorium Astronomicznego UW w Warszawie, przedstawiając co potrzebne jest w pracy naukowca (astronoma), jak taka praca wygląda i jakie korzyści daje. Trzecim rozmówcą jest prof. dr hab. Grzegorz Wrochna - Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej, opowiadający o tym jakie zawody są potrzebne w sektorze kosmicznym, co zrobić aby trafić do pracy w tej branży, a także w jaki sposób agencja próbuje zachęcać młodych ludzi do wyboru ścieżek kariery związanych z kosmosem.

Project manager i prawnik

W drugim filmie również wystąpiły trzy osoby. Dr Jakub Bochiński jest project managerem w firmie technologicznej Creotech Instruments S.A. Tłumaczy na czym polega praca na tym stanowisku i jakie cechy warto mieć. Z kolei adw. dr Barbara Skardzińska z Kancelarii Prawnej Rymarz-Zdort jest prawnikiem specjalizującym się w prawie kosmicznym. Opowiada czym różni się zajmowanie prawem kosmicznym od typowej pracy prawnika i jak trafiła do tego sektora. Odcinek kończy mgr inż. Jakub Stelmachowski z Polskiej Agencji Kosmicznej podsumowujący potrzeby branży kosmicznej pod względem pracowników.

Geolog planetarny i inżynier zasobów kosmicznych

Wcześniej, pod koniec grudnia 2020 r. w ramach projektu "Future Space" opublikowano dwie inne rozmowy. Dr Anna Łosiak z Instytutu Nauk Geologicznych opowiedziała o pracy geologa planetarnego, a mgr inż. Gordon Wasilewski z Centrum Badań Kosmicznych PAN o zawodzie inżyniera zasobów kosmicznych. W ich przypadku produkcje opublikowano w języku angielskim z polskimi napisami.

Z kolei z naszych produkcji o podobnym charakterze polecamy wywiad z dr Anną Łosiak o geologii planetarnej, dostępny w Urania TV:

Źródło: POLSA

Zdjęcie na samej górze:

Osoby występujące w filmach "O karierze w sektorze kosmicznym". Astronom - dr Milena Ratajczak, popularyzator nauki - dr Elżbieta Kuligowska, prawnik kosmiczny - adw. dr Barbara Skardzińska, project manager - dr Jakub Bochiński. Źródło: POLSA.