Firma SpaceForest z Gdyni pracuje nad rakietą Candle2, która będzie wyposażona w napęd hybrydowy. Rakieta budowana jest do testów w projekcie DEWI programu Artemis Komisji Europejskiej.
Nazwa rakiety jest po części żartem, po części stwierdzeniem faktu, ponieważ angielskie słowo Candle oznacza świecę. A paliwem rakietowym używanym do napędu tej rakiety jest modyfikowana parafina, czyli ten sam materiał, który służy do wyrobu świeczek. Patrząc na to z przymrużeniem oka, można powiedzieć, że w kilka sekund spaleniu ulega pokaźny znicz. Jednak to nie koniec żartów. Może będzie w to trudno uwierzyć, ale w tym przypadku utleniaczem jest podtlenek azotu, znany też jako gaz rozweselający.
A teraz będzie już zupełnie serio. Firma SpaceForest współpracuje z Europejską Agencją Kosmiczną, dzięki której opracowuje różne technologie. Firma bierze też udział w międzynarodowym projekcie "Niezawodna Wbudowana Infrastruktura Bezprzewodowa" (z ang. DEWI czyli Dependable Embedded Wireless Infrastructure) w programie Artemis Komisji Europejskiej http://www.dewiproject.eu/ . Projekt DEWI to wielkie konsorcjum 58 podmiotów z kilkunastu krajów Europy, które opracowuje rozwiązania bezprzewodowe dla różnych gałęzi przemysłu.
Zadaniem SpaceForest w projekcie DEWI jest zastąpienie przewodów w sieciach czujników transmisją bezprzewodową, a tym samym odchudzenie szeroko pojętych statków powietrznych. Jako przykład podaje się rakietę nośną Ariane 5 lub Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta 50 m wysokości rakieta nośna ma na pokładzie od 600 do 800 czujników różnego rodzaju, a każdy z nich jest podłączony do komputera pokładowego kablem koncentrycznym. Wiązki przewodów ważą więc setki kilogramów. W przyszłości sieci czujników bezprzewodowych mogą znaleźć też zastosowanie na pokładach samolotów, a obecnie używane są już w rakietach badawczych SpaceForest.
W SpaceForest powstaje rakieta badawcza Candle2, jako demonstrator domeny "Aeronautics" projektu DEWI. Candle2 będzie w stanie odwzorować czynniki środowiskowe towarzyszące startom rakiet nośnych, została więc wyposażona w hybrydowy napęd rakietowy. W osobnym zbiorniku znajduje się utleniacz, w tym wypadku podtlenek azotu, a w drugim zbiorniku spalane paliwo stałe, takie jak twarda parafina, rury plastikowe, czy kauczuk syntetyczny. W odróżnieniu od rakiet na stałe materiały pędne, napęd hybrydowy oferuje względnie bezpieczne użytkowanie, m.in. nie zawiera substancji niebezpiecznych i pozwala na wyłączenie go - kiedy zamykamy zawór utleniacza napęd gaśnie. W taki sam typ napędu (podtlenek azotu i rura z tworzywa sztucznego) była wyposażona rakieta Bigos2, która niefortunnie wylądowała obok posesji w Mrzezinie.
Warto dodać, że tego typu napędy stosuje firma Virgin Galactic, która zamierza umożliwić wkrótce "tanią" turystykę kosmiczną. Napęd hybrydowy oparty o podtlenek azotu i kauczuk syntetyczny napędzał statek kosmiczny SpaceShipOne. Natomiast w kolejnej wersji statku SpaceShipTwo jako paliwo zastosowano nylon, lecz konstruktorzy zastanawiają się nad powrotem do kauczuku. Silnik rakietowy SpaceShipTwo zużywa na jeden lot kilka ton podtlenku azotu.
Nazwa rakiety jest po części żartem, po części stwierdzeniem faktu, ponieważ angielskie słowo Candle oznacza świecę. A paliwem rakietowym używanym do napędu tej rakiety jest modyfikowana parafina, czyli ten sam materiał, który służy do wyrobu świeczek. Patrząc na to z przymrużeniem oka, można powiedzieć, że w kilka sekund spaleniu ulega pokaźny znicz. Jednak to nie koniec żartów. Może będzie w to trudno uwierzyć, ale w tym przypadku utleniaczem jest podtlenek azotu, znany też jako gaz rozweselający.
A teraz będzie już zupełnie serio. Firma SpaceForest współpracuje z Europejską Agencją Kosmiczną, dzięki której opracowuje różne technologie. Firma bierze też udział w międzynarodowym projekcie "Niezawodna Wbudowana Infrastruktura Bezprzewodowa" (z ang. DEWI czyli Dependable Embedded Wireless Infrastructure) w programie Artemis Komisji Europejskiej http://www.dewiproject.eu/ . Projekt DEWI to wielkie konsorcjum 58 podmiotów z kilkunastu krajów Europy, które opracowuje rozwiązania bezprzewodowe dla różnych gałęzi przemysłu.
Zadaniem SpaceForest w projekcie DEWI jest zastąpienie przewodów w sieciach czujników transmisją bezprzewodową, a tym samym odchudzenie szeroko pojętych statków powietrznych. Jako przykład podaje się rakietę nośną Ariane 5 lub Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta 50 m wysokości rakieta nośna ma na pokładzie od 600 do 800 czujników różnego rodzaju, a każdy z nich jest podłączony do komputera pokładowego kablem koncentrycznym. Wiązki przewodów ważą więc setki kilogramów. W przyszłości sieci czujników bezprzewodowych mogą znaleźć też zastosowanie na pokładach samolotów, a obecnie używane są już w rakietach badawczych SpaceForest.
W SpaceForest powstaje rakieta badawcza Candle2, jako demonstrator domeny "Aeronautics" projektu DEWI. Candle2 będzie w stanie odwzorować czynniki środowiskowe towarzyszące startom rakiet nośnych, została więc wyposażona w hybrydowy napęd rakietowy. W osobnym zbiorniku znajduje się utleniacz, w tym wypadku podtlenek azotu, a w drugim zbiorniku spalane paliwo stałe, takie jak twarda parafina, rury plastikowe, czy kauczuk syntetyczny. W odróżnieniu od rakiet na stałe materiały pędne, napęd hybrydowy oferuje względnie bezpieczne użytkowanie, m.in. nie zawiera substancji niebezpiecznych i pozwala na wyłączenie go - kiedy zamykamy zawór utleniacza napęd gaśnie. W taki sam typ napędu (podtlenek azotu i rura z tworzywa sztucznego) była wyposażona rakieta Bigos2, która niefortunnie wylądowała obok posesji w Mrzezinie.
Warto dodać, że tego typu napędy stosuje firma Virgin Galactic, która zamierza umożliwić wkrótce "tanią" turystykę kosmiczną. Napęd hybrydowy oparty o podtlenek azotu i kauczuk syntetyczny napędzał statek kosmiczny SpaceShipOne. Natomiast w kolejnej wersji statku SpaceShipTwo jako paliwo zastosowano nylon, lecz konstruktorzy zastanawiają się nad powrotem do kauczuku. Silnik rakietowy SpaceShipTwo zużywa na jeden lot kilka ton podtlenku azotu.
Źródło: Robert Magiera/SpaceForest
Opracowanie: Robert Magiera
(Tekst ukazał się pierwotnie w serwisie edukacyjnym PTA Orion, którego zasoby zostały włączone do portalu Urania)
Na zdjęciu: Zespół badawczy SpaceForest z rakietą Candle2. Źródło: SpaceForest