Polski satelita naukowy Lem wystartuje za miesiąc

Schemat satelity BRITE
Start pierwszego polskiego satelity naukowego Lem ma nastąpić 21 listopada 2013 r. Natomiast drugi z polskich satelitów, Heweliusz, zostanie wyniesiony w przestrzeń kosmiczną 29 grudnia 2013 r., podał serwis Nauka w Polsce PAP.

Polska zbudowała satelity naukowe w ramach projektu BRITE (BRIght Target Explorer Constellation). Prace były prowadzone przez Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK PAN) oraz Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN (CAMK PAN). Nadano im nazwy Lem oraz Heweliusz. Zadaniem satelitów będą bardzo precyzyjne obserwacje 286 najjaśniejszych gwiazd na niebie w okresie kilku lat.

Do wyniesienia na orbitę satelitów Lem i Heweliusz zostaną wykorzystane różne rakiety nośne. Lem ma wystartować 21 listopada 2013 r. o godz. 8:10 polskiego czasu z Rosji. Użyta zostanie rakieta Dniepr, a start będzie wspólny z kilkunastoma innymi satelitami. Natomiast Heweliusz poleci z Chin, dzięki rakiecie Long March 4B. Jego start zaplanowano na 29 grudnia 2013 r.

Polskie satelity mają bardzo niewielkie rozmiary 20 x 20 x 20 cm i masę 6 kg. Należą do kategorii tzw. nanosatelitów. Zostały zbudowane w ramach większego międzynarodowego projektu BRITE, w którym poza instytucjami z Polski biorą udział także Austria i Kanada.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło na budowę satelitów kwotę 14,2 mln złotych.

Źródło: Nauka w Polsce PAP oraz BRITE-PL

Schemat polskiego satelity z serii BRITE. Źródło: BRITE-PL.