W poniedziałek Mars najbliżej Ziemi od ponad dekady

Mars na zdjęciu z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a
Późnym wieczorem 30 maja Mars znajdzie się w najbliżej odległości od Ziemi od ponad dekady. Zachęcamy do obserwacji planety w najbliższych tygodniach.

Najmniejszy dystans Ziemia-Mars wyniesie 75 279 709 km. To najbliżej od ponad dzisięciolecia, ale warto pamiętać, że w roku 2018 będzie tzw. wielka opozycja Marsa i wtedy dystans do Marsa wyniesie jedynie 57 milionów kilometrów.

Ale póki co, możemy cieszyć się w najbliższych tygodniach dogodnymi warunkami do obserwacji Czerwonej Planety. Jest jasna i widoczna praktycznie przez całą noc, chociaż dość nisko nad horyzontem. Osoby dysponujące teleskopami amatorskimi mogą spróbować wypatrzyć różne struktury na powierzchni Marsa, bowiem średnica planety w najbliższych dniach to 18,6 sekundy łuku. Później w miarę oddalania się Marsa od Ziemi, będzie się powoli zmniejszać.

Mars świeci wieczorem nisko nad południowym horyzontem, jasnym czerwono-pomarańczowym blaskiem (około -2 mag). Nieco na wschód od Marsa znajduje się Saturn o blasku około 0 mag. Z kolei poniżej obu planet świeci gwiazd Antares (około 1 mag), która ma kolor zbliżony do Marsa. Razem te trzy ciała tworzą wierzchołki trójkąta. Z kolei po przeciwnej stronie nieba, nad zachodnim horyzontem, wyżej niż Mars, jasno świeci planeta Jowisz (około -2 mag).

W najbliższych dniach Mars będzie widoczny wieczorem dość nisko nad południowym horyzontem jako świecący czerwono-pomarańczowym blaskiem jasny obiekt. Przy okazji wypatrywania Marsa można także dostrzec dwie inne planety. Trochę na lewo od niego (na wschód) nieco słabiej świeci Saturn. Jego tarcza ma średnicę kątową podobną do Marsa. Z kolei po przeciwnej stronie nieba, na jego zachodniej części, wyżej od horyzontu niż Mars, jasno świeci planeta Jowisz. Tutaj tarcza planety mierzona w sekundach łuku jest mniej więcej dwukrotnie większa niż Marsa.

Mars sfotografowany 12 maja 2016 r. za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Ekspozycjom w poszczególnych filtrach przypisano następujące kolory: F275W (275 nm) - fioletowy, F410M (410 nm) - niebieski, F502N (502 nm) - zielony, F673N (673 nm) - czerwony. Źródło: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), J. Bell (ASU) oraz M. Wolff (Space Science Institute).