Poznaj Kalmana – najlepszego łazika marsjańskiego

Na zdjęciu: Łazik planetarny Kalman. Źródło: AGH AGH Space Systems

26 października o godz. 19:00 w krakowskim Klubie Studio odbędzie się prezentacja Kalmana – łazika marsjańskiego, tegorocznego zwycięzcy zawodów European Rover Challenge.

Twórcy łazika, studenci zrzeszeni w Kole Naukowym AGH Space Systems opowiedzą zebranej publiczności o jednym z czołowych projektów, nad którym pracują od pięciu lat. Kalman to drugi już łazik planetarny zbudowany przez AGH Space Systems. Jest wyposażony m.in. w systemy  wizyjne umożliwiające zdalne sterowanie oraz dokumentowanie terenu.  Zamontowany na konstrukcji manipulator pozwala na przenoszenie  przedmiotów czy obsługę paneli. Dodatkowo platforma posiada również tryb  jazdy autonomicznej, w którym samodzielnie nawiguje do wskazanych  współrzędnych bez konieczności uprzedniego poznania terenu.

Zasadniczym celem udoskonalanego stale projektu jest zaproponowanie rozwiązań, które będą wsparciem dla astronautów i całego sektora inżynierii kosmicznej. Podczas spotkania studenci opowiedzą o dotychczasowych pracach, działalności poszczególnych podzespołów i zastosowanych rozwiązaniach takich jak druk 3D, manipulator o 6 stopniach swobody czy niezależne skrętne koła.

Członkowie koła zaprezentują także sekcję rakiet, która w tym roku na zawodach Spaceport America Cup zajęła 3. miejsce w kategorii rakiet hybrydowych o pułapie lotu 10 000 stóp. Zebrana publiczność będzie mogła także poznać zespół eksperymentów balonowych i rakietowych, którego rozwiązania techniczne wykorzystywane są m.in. do badania wpływu promieniowania kosmicznego na komórki rakowe czy wpływu warunków kosmicznych na pszczoły miodne.

Spotkanie z Kalmanem i jego twórcami jest otwarte i bezpłatne. Do udziału w nim serdecznie zapraszamy studentów, mieszańców Krakowa, sympatyków nauki, miłośników technologii kosmicznych. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 19:00 w krakowskim Klubie Studiu (ul. Budryka 4).

Opracowanie: AGH Space Systems / Elżbieta Kuligowska