Program Ambasadorski Edukacji Kosmicznej 2025
![Program Ambasadorski Edukacji Kosmicznej 2025 ESERO Polska szuka ambasadorów](/sites/default/files/styles/max_1300x800/public/2024-12/Program%20Ambasadorski%20Edukacji%20Kosmicznej%20-%20mini.jpg?itok=8ofS_OhH)
ESERO Polska zaprasza wszystkie osoby, które na co dzień zajmują się popularyzacją zagadnień kosmicznych, aby zostały ambasadorem/ambasadorką edukacji kosmicznej. Zadaniem ambasadorów i ambasadorek jest upowszechnianie wiedzy kosmicznej z własnej perspektywy w środowisku lokalnym, a także na wydarzeniach w Polsce i na świecie. Zgłoszenia należy przesłać do 6 stycznia 2025 roku.
ESERO Polska od kilku lat prowadzi Program Ambasadorski Edukacji Kosmicznej. Polega on na koordynacji pracy zespołu edukatorek i edukatorów w całym kraju. Z biurem współpracują osoby czynnie zaangażowane w edukację formalną i nieformalną. Ambasadorzy i ambasadorki wspierani są wiedzą i materiałami ESERO.
ESERO Polska postanowiło poszerzyć grono ambasadorskie – i poszukuje osoby, które na co dzień zajmują się:
- edukacją (szkolną, pozaformalną bądź nieformalną)
- nauką
- szeroko pojętą inżynierią
- realizacją ciekawych projektów/lekcji/etc.
...a dodatkowo leży im na sercu popularyzacja zagadnień związanych z edukacją kosmiczną.
Celem programu ambasadorskiego jest tworzenie i facylitacja grupy edukatorek i edukatorów biorących udział w Programie Ambasadorskim w oparciu o model „społeczności uczącej się”; osoby te mają poszerzać (własną i cudzą) wiedzę z zakresu STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) i budować świadomość na temat sektora kosmicznego w całym kraju.
ESERO zależy na stawianiu i realizacji wspólnych celów, uwzględnieniu w działaniach ESERO Polska różnorodnych punktów widzenia oraz pogłębieniu kontaktów między zespołem ESERO Polska a edukatorkami i edukatorami czy osobami zawodowo zajmującymi się kosmosem. Biuro pragnie pokazać odbiorcom swoich działań perspektywę osób doświadczonych w:
- praktyce edukacyjnej – wykorzystujących kontekst kosmiczny, nowe technologie czy konstruowanie jako kluczowe elementy swoich działań, rozwijających edukację z zakresu STEAM;
- pracy naukowej związanej z zagadnieniami mogącymi sprawdzić się jako skuteczne narzędzia w rękach nauczycieli i nauczycielek do rozbudzania pasji wśród swoich podopiecznych;
- projektach uczniowskich lub studenckich, w ramach których zdobyły już one umiejętności i wiedzę pozwalające im śmiało być specjalistkami i specjalistami w danych obszarach;
- inżynierskich wyzwaniach – znających rzeczywistość pracy w dynamicznie rozwijającym się w Polsce sektorze kosmicznym, i mogące podzielić się doświadczeniami oraz refleksjami związanymi ze swoją pracą.
Nie każdy może zostać ambasadorem – od kandydatów wymaga się spełnienia pewnych kryteriów. Obejmują one takie aspekty, jak: doświadczenie w prowadzeniu lekcji/warsztatów/wykładów/zajęć pozalekcyjnych, a także w opiece nad projektami uczniowskimi w ramach klubów (z akcentem na projekty o dużej autonomii uczniów) i przygotowywaniu uczniów i uczennic do zawodów, olimpiad; ważna jest również motywacja do udziału w programie.
Co można zyskać? Między innymi:
- finansowanie działalności na poziomie 4000 złotych rocznie (umowa zlecenie);
- preferencyjny dostęp do wydarzeń ESERO Polska (wykłady, warsztaty), oraz zasobów (np. pudełka edukacyjne);
- możliwość uczestniczenia w szkoleniach trenerskich Centrum Nauki Kopernik;
- formalną kwalifikację jako trenerów/mówców podczas wydarzeń ESERO Polska;
- pomoc przy organizacji autorskich wydarzeń edukacyjnych o tematyce kosmicznej;
- wsparcie w rozwoju wiedzy z interesujących zagadnień sektora kosmicznego;
- wsparcie w nawiązywaniu kontaktów i współpracy w środowiskach lokalnych;
- udokumentowany rozwój zawodowy.
Osoby zainteresowane proszone są o przesyłanie do 6 stycznia 2025 roku na adres esero@kopernik.org.pl swojego zgłoszenia oraz kompletu dokumentów. Wykaz dokumentów, pełne kryteria wyboru osoby na ambasadora/ambasadorkę oraz inne informacje szczegółowe dostępne są na stronie ESERO Polska.
Warto też zapoznać się z Regulaminem Programu Ambasadorskiego Edukacji Kosmicznej ESERO Polska
Biura Edukacji Kosmicznej ESERO powstały z inicjatywy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), aby tematykę kosmiczną wprowadzać do szkół podstawowych i średnich oraz inspirować nią młodzież do wyboru w przyszłości zawodów inżynierskich lub związanych z naukami ścisłymi. W Polsce koordynatorem ESERO jest Centrum Nauki Kopernik.
Źródło: ESERO Polska
Opracowanie: Paweł Z. Grochowalski