Prywatne zdalne obserwatorium powstaje na Pomorzu Gdańskim

Dwa teleskopy w prywatnym obserwatorium

W kaszubskiej miejscowości Tyłowo, niedaleko jeziora Żarnowieckiego na Pomorzu Gdańskim, członek grupy AstroPomorze Wojciech Nawrocki, który na co dzień zajmuje się amatorsko astrofotografią, buduje zdalne obserwatorium do obserwacji nieba.

Wojciech Nawrocki, Pomorzanin z krwi i kości, fascynował się astrofotografią i astronomią niemal od zawsze. Od dziecka interesował go Kosmos i wszystko co wiąże się z obserwacjami nieba. Ale tak na poważnie astrofotografią i obserwacjami nieba zainteresował się po obejrzeniu jednego z wielu dokumentów na kanale Discovery dotyczącego teleskopu Hubla i teleskopów amatorskich. To był impuls, po którym ruszyła „lawina”. No i zakochał się w astrofotografii.

Wojciech Nawrocki ma swoją stronę internetową AstroWoj.pl, na której prowadzi m.in. blog o astronomii, umieszcza wykonane przez siebie zdjęcia galaktyk, gwiazd, Słońca czy planet Układu Słonecznego oraz wstawia nagrane przez siebie filmy. Do tej pory na obserwacjach nocnego nieba spędził 160 nocy, co przekłada się na 1200 godzin obserwacji, 2000 wykonanych zdjęć i 12 nagranych filmów.

Oprócz strony w sieci, posiada również profil na Facebooku AstroWoj oraz prowadzi grupę AstroWoj Astronomia Astrofoto i Wszechświat na wyciągnięcie ręki, która liczy sobie  ponad 320 członków miłośników astrofotografii i astronomii. Jest także członkiem grupy AstroPomorze (911 członków), zrzeszającej miłośników astronomii i astrofotografii z Pomorza, w której można znaleźć m.in. Przemysława Rudzia (POLSA) czy Sebastiana Soberskiego (PTMA, Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne Grudziądz, Urania – Postępy Astronomii). A ponadto udziela się na dwóch grupach związanych z astrofotografią, czyli Astrofotografia amatorska (508 osób) oraz Astrofotografia polska (13 tys. osób).

Wojciech Nawrocki prowadzi popularyzację astrofotografii i astronomii w ścisłym gronie swoim znajomych, ale w planach ma współpracę z lokalnymi mediami, szkołami i organizowanie astrofestiwali czy obserwacji astronomicznych. W tym celu samodzielnie buduje zdalne obserwatorium do obserwacji nieba. A z czasem, po wyposażeniu go w odpowiedni sprzęt, planuje także radio obserwacje gwiazd zmiennych.

Wieś Tyłowo oddalona jest o około 20 km na północny zachód od miasta Wejherowa. Jest to niewielka wioska leżąca niedaleko jeziora Żarnowieckiego otoczona lasami i łąkami, z dala od głównych dróg. Nie ma tu problemu zanieczyszczenia nieba światłem. Droga mleczna widoczna jest każdej nocy nieuzbrojonym okiem.

W tej chwili dla Wojciecha Nawrockiego priorytetem jest postawienie pomieszczenia teleskopu i całkowite jego zautomatyzowanie. O efektach tych prac będziemy Was informowali.

Źródło: Wojciech Nawrocki/AstroPomorze