Prywatny statek kosmiczny Cygnus w drodze na ISS

Transportowy statek kosmiczny Cygnus, opracowany przez konsorcjum Orbital Sciences w ramach kontraktu z NASA w ramach dostarczania ładunku na Międzynarodowa Stację Kosmiczną, osiągnął już orbitę Ziemi w drodze ku zaplanowanemu na niedzielę spotkaniu z ISS. Wystartował po dobowym opóźnieniu z kosmodromu NASA na wyspie Wallops w Wirginii. Statek ma dostarczyć na nią około 589 kilogramów ładunku przeznaczonego głównie na potrzeby załogi Misji 37 NASA. Cygnus to drugi w historii prywatny statek kosmiczny – pierwszym był Dragon, zbudowany przez spółkę SpaceX również w ramach kontraktu z NASA, który odbył już dwa loty do ISS.

Cygnus to statek bezzałogowy, zaprojektowany przez Orbital Sciences Corporation w ramach programu Commercial Orbital Transportation Services (COTS) ogłoszonego przez NASA. Ma być wykorzystywany do zaopatrywania ISS po wyłączeniu z eksploatacji w 2011 roku promów kosmicznych. Przez kilka lat zaopatrywanie stacji odbywało się za pomocą rosyjskich statków Progress i japońskich H-II Transfer Vehicle. NASA przewiduje jednak, że wykorzystanie statków typu Cygnus pozwoli na uniezależnienie się od zagranicznych środków transportu. Pierwszy lot statku Cygnus planowany był na grudzień 2010, ale realizacja programu została przeniesiona na rok 2013 ze względu na opóźnienia. Rakietą nośną statku jest Antares, również skonstruowany przez Orbital Sciences.

W pierwotnym planie Cygnus miał zbliżyć się do ISS i zadokować do niej przy pomocy je automatycznego ramienia. Następnie miał pozostać przycumowany do spodu modułu ISS o nazwie Harmony. Po rozładunku towaru (głównie pożywienia i ubrań) statek ma ponownie wejść w ziemską atmosferę. Firma Orbital Sciences potwierdziła jak dotychczas, że w niedzielę 22 września nad ranem Cygnus nawiązał bezpośredni kontakt z Międzynarodową Stacją Kosmiczną, ale okazało się, że część danych, jakie zwraca do centrum kontroli, ma nieoczekiwane wartości – sprawiając, że statek odrzuca rozkazy.

To opóźnia całą procedurę dokowania. Naukowcy już pracują nad poprawieniem błędów w oprogramowaniu statku. Pierwotnie opóźnienie miało wynieść 48 godzin, ale ze względu na zbliżenie się do ISS innego statku kosmicznego z nową załogą dla stacji musiano dać mu pierwszeństwo, co spowodowała jeszcze większe opóźnienie Cygnusa. Jego ponowne połączenie się z ISS i rozładunek są na chwilę obecną zaplanowane na niedzielę 28 września.

Źródło: EK | Źródło: nasa.gov