Przegląd nieba w podczerwieni - NASA wybrała kolejną misję astrofizyczną

img

Agencja NASA wyśle w 2023 roku na orbitę teleskop, który wykona globalne mapy nieba w bliskiej podczerwieni i dzięki temu przybliży nam historię powstawania gwiazd, galaktyk i całego Wszechświata.

NASA wybrała kolejną misję do realizacji w ramach programu MIDEX - średniej wielkości misji astrofizycznych. To z tego programu pochodzą takie satelity jak Teleskop Kosmiczny TESS do poszukiwania egzoplanet, badający ziemską magnetosferę zestaw statków THEMIS, czy niedziałający już WMAP, który obserwował mikrofalowe promieniowanie tła (CMB).

Finansowanie w kwocie 242 mln dolarów (nie wliczając kosztów wyniesienia) otrzymał projekt misji SPHEREx - teleskopu do spektroskopowej obserwacji nieba w świetle widzialnym i bliskiej podczerwieni. Teleskop w ciągu dwuletniej misji ma stworzyć dokładną mapę galaktyk, dzięki czemu pomoże w odpowiedzi na fundamentalne pytania kosmologii.

Teleskop oprócz obserwacji bliższych i dalszych galaktyk, spojrzy także na naszą Drogę Mleczną, poszukując wody i składników organicznych w miejscach formowania się gwiazd i dyskach protoplanetarnych.

Misją zarządzać będzie Jet Propulsion Laboratory, platformę satelitarną wykona firma Ball Aerospace, a aparatura naukowa powstanie we współpracy Caltech oraz Koreańskiego Instytutu Astronomii i Nauk Kosmicznych.

Teleskop ma obserwować w świetle w zakresie 0,75-5 um. Będzie miał zdolność wykonania skanu całego nieba w czasie 6 miesięcy. Dane z teleskopu mają cechować się największą dotąd rozdzielczością spektralną i mogą pomóc w późniejszym wyborze celów dla przyszłych wielkich teleskopów NASA: JWST oraz WFIRST.

Na zdjęciu: Wizja artystyczna teleskopu SPHEREx - wybranego w ramach programu średniej klasy misji astrofizycznych NASA MIDEX. Źródło: Caltech.