Przygotowania do startu misji MMS do badania rekoneksji magnetycznej

Magnetospheric Multiscale Mission (MMS)
NASA szykuje start czterech kosmicznych obserwatoriów w ramach misji Magnetospheric Multiscale Mission (MMS). Będą badać proces rekoneksji magnetycznej w ziemskiej magnetosferze.

Rekoneksja magnetyczna  to szybkie zmiany układu linii pola magnetycznego, w trakcie których łączą się one i rozłączają. MMS będzie pierwszą misją dedykowaną badaniu tego procesu w ziemskiej magnetosferze.

Zbadanie rekoneksji magnetycznej w naturalnym laboratorium, jakim jest magnetosfera wokół naszej planety, umożliwi naukowcom lepsze zrozumienie podobnych procesów zachodzących w atmosferze Słońca, w okolicach czarnych dziur, w pobliżu gwiazd neutronowych, czy na granicy pomiędzy Układem Słonecznym, a przestrzenią międzygwiazdową. Rekoneksja magnetyczna jest także procesem zachodzących w wielu zjawiskach odpowiedzialnych za stan kosmicznej pogody.

„Rekoneksja magnetyczna jest jednym z najważniejszych regulatorów kosmicznej pogody. Wybuchowe flary słoneczne, koronalne wyrzuty masy, sztormy geomagnetyczne – wszystkie te procesy powodują uwolnienie energii zawartej w polu magnetycznym, a czyni się to właśnie poprzez rekoneksję magnetyczną” tłumaczy Jeff Newmark p.o. dyrektora Wydziału Heliofizyki w siedzibie NASA w Waszyngtonie.

Start misji MMS ma nastąpić 13 marca 2015 r. o godzinie 2.44 czasu uniwersalnego. Do wyniesienia czterech obserwatoriów na orbitę zostanie użyta rakieta Atlas V. Faza właściwych obserwacji naukowych ma się rozpocząć we wrześniu 2015 r.

Obserwatoria Magnetospheric Multiscale Mission (MMS) w tzw. clean roomie w trakcie przygotowań do startu 12.03.2015 r. Źródło: NASA/Ben Smegelsky.