Radioteleskop Arecibo został uszkodzony

Uszkodzona czasza radioteleskopu Arecibo

Arecibo, jeden z największych radioteleskopów na świecie, uległ 10 sierpnia poważnemu uszkodzeniu. Urwał się jeden z kabli podtrzymujących metalową platformę i spadł na czaszę teleskopu, niszcząc jej fragment.

Radioteleskop w Obserwatorium Arecibo ma już blisko 60 lat i przetrwał niejeden huragan i trzęsienie ziemi. Ostatnio obserwatorium było zamknięte z powodu huraganu Isaias, ale kilka temu wznowiło pracę i przy pomocy radaru planetarnego dokonano obserwacji asteroidy 2020 NK1, które pokazały, że obiekt ten nie stanowi zagrożenia dla Ziemi.

Niestety krótko później zdarzył się wypadek. 10 sierpnia o godz. 2:45 lokalnego czasu urwał się jeden z kabli podtrzymujących metalową platformę znajdującą się nad radioteleskopem urwał się i spowodował uszkodzenie w czaszy teleskopu na przestrzeni około 30 metrów.  W trakcie spadania uszkodził także od 6 do 8 paneli kopuły i przekręcił platformę używaną do dostępu do kopuły.

Aktualnie trwa ocena uszkodzeń i możliwości powrotu radioteleskopu do pełnej pracy, gdy tylko będzie to możliwe.

Radioteleskop w Obserwatorium Arecibo został wybudowany w 1963 r. Ostatnio, w 2017 roku, silny wiatr podczas huraganu Maria spowodował urwanie jednej z lin i uszkodzenie około 30 paneli spośród 38 tysięcy, z których składa się czasza teleskopu. Naprawy z wyrządzonych wtedy szkód trwają do dzisiaj, ale mimo tego instrument dostarczał obserwacji naukowych

Arecibo jest jednym z największych radioteleskopów na świecie. Ma średnicę 305 metrów i do roku 2016 roku był numerem jeden pod względem wielkości, ale wtedy przegonił go chiński radioteleskop FAST. Obserwatorium znajduje się w Portoryko. Korzystają z niego różne amerykańskie uczelnie, przy współpracy z National Science Foundation.

Źródło: University of Central FLorida