Rakieta Ariane 5 wysyła trzy ładunki na orbitę

img

Rakieta Ariane 5 wyniosła na orbitę trzy ładunki. Był to pierwszy start z europejskiego kosmodromu od jego zamknięcia po wybuchu pandemii koronawirusa.

Start został przeprowadzony 15 sierpnia ze stanowiska ELA-3 na kosmodromie Kourou w Gujanie Francuskiej. Rakieta Ariane 5 wzbiła się w powietrze o 19:04 czasu lokalnego (0:04 czasu polskiego). Start przebiegł pomyślnie i po 29 minutach rozpoczął się proces wypuszczania trzech ładunków misji na orbicie transferowej do geostacjonarnej (GTO).

Skrót ze startu. Źródło: Arianespace.

W misji wyniesiono 3 satelity o łącznej masie 9700 kg. Był to pierwszy lot rakiety Ariane 5 na orbitę GTO z trzema ładunkami. Na samym szczycie leciał satelita telekomunikacyjny firmy Intelsat Galaxy 30. Pod nim znajdował się drugi satelita serwisowy MEV 2 firmy Northrop Grumman. Ostatnim wypuszczonym satelitą był satelita telekomunikacyjny BSAT 4b japońskiego operatora BSAT.

Galaxy 30

Pierwszym wypuszczonym w misji ładunkiem był satelita telekomunikacyjny Galaxy 30 należący do operatora Intelsat. Satelita został zbudowany przez firmę Northrop Grumman na bazie platformy GEOStar-2.

Galaxy 30 rozpoczyna proces wymiany 13 satelitów flotylli firmy Intelsat działającej nad Ameryką Północną. Ten konkretny egzemplarz ma zastąpić satelitę Galaxy 13 działającego od 11 lat.

Satelita jest wyposażony w 30 transponderów pasma C do transmisji telewizyjnych w standardzie UHD. Statek będzie dysponował też urządzeniami do komunikacji szerokopasmowej w pasmach Ku i Ka. Oprócz tego na satelicie umieszczono system poprawy sygnału GPS dla lotnictwa WAAS-GEO 7. Satelita będzie działał z pozycji 125 W.

MEV 2

Drugim ładunkiem misji był satelita Mission Extension Vehicle 2 (MEV 2) firmy Northrop Grumman. Jest to już drugi statek flotylli, która ma umożliwiać serwisowanie satelitów działających na orbicie – są sprawne, ale wyczerpały już większość paliwa.

Firma wysłała pierwszego takiego satelitę (MEV 1) we wrześniu 2019 r. Kilka miesięcy później satelita ten zbliżył i zadokował do Intelsat 901. Zgodnie z podpisaną umową MEV 1 przedłuży czas działania satelity Intelsat 901 na orbicie geostacjonarnej o 5 lat.

MEV 2 ma polecieć do 16-letniego satelity telekomunikacyjnego Intelsat 10-02. Po zadokowaniu do niego, ma mu również przedłużyć czas działania o 5 lat. Do dokowania na orbicie geostacjonarnej powinno dojść na początku 2021 r.

BSAT 4b

Ostatnim satelitą misji był BSAT 4b, należący do japońskiego operatora telekomunikacyjnego BSAT. Satelita został zbudowany przez firmę Space Systems/Loral (SSL) na bazie ich platformy SSL-1300.

Satelita ma masę 3,5 t i jest kopią satelity BSAT 4a wysłanego w 2017 r. Statek został wyposażony w 24 transpondery pasma Ku i ma świadczyć usługi transmisji telewizyjnych UHD na pozycji 110 E.

Był to pierwszy start usprawnionej wersji rakiety Ariane 5. Jej udźwig na typową dla satelitów telekomunikacyjnych orbitę GTO podniesiono do 10 200 kg. W rakiecie zadebiutowała też ulepszona owiewka na ładunek – przystosowana do wymagań wysłania w niej Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba w 2021 r. Oprócz tego przetestowano też nowy autonomiczny system lokalizowania rakiety, który ma być używany w systemie nośnym Ariane 6. Rakieta Ariane 6 ma zadebiutować w drugiej połowie 2021 r.

Na podstawie: Arianespace/SpaceNews/SpaceflightNow

Na zdjęciu: Rakieta Ariane 5 startująca z satelitami Galaxy 30, MEV 2 i BSAT 4b. Źródło: Arianespace.