Rakieta Atlas V wysyła kolejną parę satelitów szpiegowania kosmicznego GSSAP

atlas v start GSSAP-5

Rakieta Atlas V należąca do konsorcjum ULA wysłała w kierunku orbity geosynchronicznej parę satelitów GSSAP 5 i GSSAP 6  Sił Kosmicznych USA do monitorowania aktywności innych statków w przestrzeni kosmicznej.

Misja została przeprowadzona 21 stycznia 2022 r. z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta Atlas V wystartowała o 14.00 czasu lokalnego ze stanowiska SLC-41. Lot wykonał wyjątkowy egzemplarz rakiety Atlas V, bo zbudowany w niespotykanej dotąd konfiguracji 511 (owiewka o średnicy 5 m i pojedyncza rakieta boczna pomocnicza na paliwo stałe). Ta asymetryczna konstrukcja cechowała się specyficznym lotem w pierwszej fazie (rakieta nie była położona dokładnie wzdłuż trajektorii lotu z powodu tej asymetrii). Podobna “asymetryczna” konfiguracja 411 latała już kilkukrotnie, ostatnio z europejską sondą słoneczną Solar Orbiter w 2020 r.

Wszystkie fazy lotu rakiety Atlas V przebiegły pomyślnie. Górny stopień Centaur musiał być uruchamiany trzy razy, żeby umieścić ładunek na wysokoenergetycznej orbicie transferowej do pozycji geostacjonarnej. Satelity zostały niemal umieszczone na orbicie geostacjonarnej, dzięki czemu nie zużyją dużo paliwa, aby na nią trafić. Pierwszy statek GSSAP-5 odłączył się od Centaura 6 godzin i 35 minut po starcie, drugi GSSAP-6 około 10 minut później.

GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program) to program małych satelitów budowanych dla Sił Kosmicznych USA, którego celem jest obserwacja innych satelitów znajdujących się na orbicie geostacjonarnej. GSSAP-5 i GSSAP-6 wysłane w tym locie to kolejno 5. i 6. satelita tej sieci.

Pierwsze statki systemu GSSAP trafiły na orbitę w 2014 roku. Wszystkie są budowane przez firmę Northrop Grumman na bazie platformy satelitarnej dla lekkich satelitów geostacjonarnych GeoStar-1. Satelity mogą manewrować w pobliże innych satelitów na orbicie geostacjonarnej i dokonywać zwiadu za pomocą optycznych i elektronicznych narzędzi teledetekcyjnych.

Pierwsze dwa satelity systemu GSSAP-1 i GSSAP-2 zakończyły swoje działanie w 2021 roku, a więc obecnie segment będzie liczył 4 aktywne satelity.

Był to 6. udany start rakiety orbitalnej w 2022 roku. Swoją pierwszą misję przeprowadziło w tym roku konsorcjum ULA, dysponujące rakietami Atlas V i Delta IV Heavy. Na 2022 roku planowane są starty obu tych rakiet i być może także debiut rakiety Vulcan, która docelowo je zastąpi.

Na podstawie: ULA/NS

Na zdjęciu: Rakieta Atlas V startująca z satelitami GSSAP-5 i GSSAP-6. Źródło: ULA.