Rakieta Delta IV Heavy wyniosła na orbitę tajnego amerykańskiego satelitę NROL-82

img

Z kosmodromu Vandenberg na zachodnim wybrzeżu USA wystartowała rakieta Delta IV Heavy i wyniosła na orbitę tajnego satelitę NROL-82 należącego do Biura Rozpoznania Stanów Zjednoczonych.

Rakieta została wystrzelona 26 kwietnia o 22:46 czasu polskiego ze stanowiska SLC-6 w Vandenberg. Lot przebiegł pomyślnie i po kilkunastu minutach górny stopień rakiety Delta IV Heavy wypuścił ładunek na docelowej orbicie.

Kolejny satelita szpiegowski serii Crystal?

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku tajnych misji NRO, nie mamy oficjalnych informacji co do przeznaczenia wysłanego w tym locie satelity. Trajektoria lotu rakiety z azymutem południowo-zachodnim wskazuje na wysłanie obiektu na orbitę heliosynchroniczną, znaną z wykorzystania przez satelity obserwacyjne.

Wykorzystanie do wyniesienia ciężkiej rakiety Delta IV Heavy, która dysponuje udźwigiem 28 t na niską orbitę, każe przypuszczać, że w locie tym mógł zostać wysłany kolejny satelita szpiegowski serii Crystal (KH-11).

Crystal to zapoczątkowana w drugiej połowie lat 70. seria satelitów szpiegowskich, która zastąpiła używane wcześniej satelity KH-8 i KH-9, w których stosowano jeszcze kapsuły powrotne z wracającymi na Ziemię kliszami.

Satelity Crystal dysponują prawdopodobnie lustrami pozwalającymi na osiągnięcie rozdzielczości obrazu powierzchni Ziemi do 15 cm/px. Swoim wyglądem przypominają Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Najprawdopodobniej ostatni satelita Crystal został wysłany w 2019 r. Choć analitycy nadal nie są pewni, czy nie chodzi w tym przypadku o innego typu statek (wysłano go na bardzo nietypową orbitę o inklinacji 74 stopni).

Poprzednią generację satelitów KH-11 umieszczano na orbicie w 2011 i 2013 r.

Był to 32. udany start rakiety orbitalnej w 2021 r. Swój pierwszy lot w tym roku przeprowadził operator United Launch Alliance, który dysponuje obecnie flotyllą rakiet Atlas V, Delta IV Heavy, a wkrótce zacznie używać rakiety Vulcan. Po raz 13. w historii w powietrze wzbiła się rakieta Delta IV Heavy. Do tej pory jej wszystkie loty były udane.

Na podstawie: ULA/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Delta IV Heavy startująca z misją NROL-82. Źródło: ULA.