Rakieta Electron wyniosła kolejny tajny ładunek dla agencji NRO w specjalnym programie responsywnych startów

electron start

Firma Rocket Lab przeprowadziła udany start swojej rakiety Electron. Na orbitę trafił tajny ładunek NROL-199 amerykańskiego Narodowego Biura Rozpoznania. Była to druga misja programu Responsive Space Program, w którym firma miała udowodnić możliwość szybkiej reakcji w organizacji misji orbitalnej na potrzeby biura NRO.

Misję NROL-199 nazwaną przez Rocket Lab Antipodean Adventure przeprowadzono 4 sierpnia 2022 r. z kosmodromu Mahia w Nowej Zelandii. Rakieta wystartowała o 7.00 rano czasu polskiego. Lot przebiegł pomyślnie. Około 9 minut po starcie drugi stopień rakiety wypuścił dodatkowy człon Kick Stage z tajnym ładunkiem na wstępnej orbicie.

Stopień Kick Stage użył własnego napędu manewrowego, aby ustawić wysyłanego satelitę na docelowej orbicie. Satelita odłączył się po około godzinie od startu.

W misji wyniesiono tajnego satelitę dla biura NRO. Nic nie wiadomo o jego przeznaczeniu. Jedyna publicznie dostępna informacja mówi o tym, że satelita z tego jak i poprzedniego startu NROL-162 powstał we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa Australii.

Była to już 3. misja rakiety Electron w ciągu zaledwie pięciu tygodni. Firmie Rocket Lab szykuje się rekordowy rok. Omawiana tutaj misja była szóstą w 2022 r. Łącznie przeprowadzono 29 lotów rakiety Electron.

Firma działa z prywatnego nowozelandzkiego kosmodromu Mahia używając już dwóch stanowisk startowych: LC-1A i LC-1B. Wyrzutnia LC-1B zadebiutowała w tym roku i to z niej przeprowadzana była misja NROL-199. W przygotowaniach jest też stanowisko LC-2 na terenie kosmodromu MARS na Wyspie Wallops na wschodnim wybrzeżu USA.

Na podstawie: Rocket Lab/NSF

Na zdjęciu: Start rakiety Electron. Źródło: Rocket Lab.