Rakieta Electron wynosi japońskiego satelitę radarowego w ostatniej misji w 2020 roku

img

Rakieta Electron firmy Rocket Lab wysłała na orbitę japońskiego satelitę radarowego StriX-α firmy Synspective.

Start został przeprowadzony z kosmodromu na Półwyspie Mahia w Nowej Zelandii. Rakieta wzniosła się w powietrze 15 grudnia o 23.09 czasu lokalnego (11.09 czasu polskiego).

Lot przebiegł pomyślnie. Najpierw górny stopień rakiety Electron wypuścił dodatkowy stopień Curie z satelitą na wstępną orbitę. Potem 52 minuty po starcie Curie odpalił swój napęd na około 2 minuty, by umieścić satelitę na docelowej orbicie heliosynchronicznej.

Ładunkiem misji był prototypowy satelita StriX-α japońskiej firmy Synspective. Synspective chce zbudować na niskiej orbicie sieć niewielkich satelitów obserwacji Ziemi, wykorzystując technikę radaru syntetycznej apertury SAR.

Pierwsza konstelacja ma składać się z 30 statków. Każdy z nich będzie ważył około 100 kg, a urządzenia radarowe na jego pokładzie umożliwiać będą wykonywanie obrazów z rozdzielczością 1-3 m/px.

Wysłany testowy satelita ma większą masę, bo waży 150 kg. Firma Synspective chce do 2022 roku mieć na orbicie 6 satelitów: 2 testowe satelity oraz 4 satelity 2. generacji.

Synspective będzie konkurować na rynku z fińsko-polską firmą ICEYE, którą w 2014 roku założyli Rafał Modrzewski i Pekka Laurila. Firma wysłała w ostatnich latach 3 mikrosatelity na orbitę, zdobyła duże finansowanie (łącznie ponad 150 mln dolarów) i sprzedaje już swoje produkty globalnie.

Był to 7. i ostatni już w tym roku lot rakiety Electron. Tym razem nie testowano w tej misji odzyskiwania dolnego stopnia rakiety.

Firma Rocket Lab przygotowuje się do kolejnych misji w 2021 roku. Już w kwietniu powinna przeprowadzić dla NASA misję wyniesienia satelity CAPSTONE na orbitę halo wokół Księżyca.

W misji tej wykorzystana zostanie platforma satelitarna Photon rozwijana przez firmę. Satelita CAPSTONE to nanosatelita standardu CubeSat, który ma przetestować nawigację i użytkowanie eliptycznej orbity wokół Księżyca, która będzie w przyszłości okupowane przez załogową stację Gateway.

Na podstawie: Rocket Lab/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Electron startująca z satelitą StriX α. Źródło: Rocket Lab.