Rakieta Electron wysyła na orbitę amerykańskiego testowego satelitę telekomunikacyjnego dla wojska R3D2

Rakieta Electron firmy Rocket Lab wyniosła w piątek na orbitę satelitę R3D2 amerykańskiej Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA.

Rakieta wystartowała 29 marca o 0.27 z kosmodromu firmy w Nowej Zelandii. Cały start przebiegł pomyślnie. Po nieco ponad 53 minutach, dodatkowy, 3. człon rakiety Electron wypuścił satelitę na kołowej orbicie o wysokości 425 km.

Źródło: Rocket Lab.

Wysłany satelita R3D2 to test technologii rozkładanej kierunkowej anteny membranowej, która mogłaby być wykorzystywana do efektywnej komunikacji z małymi satelitami. Testowany na satelicie ładunek został wyprodukowany przez firmę MMA Design.

Antena ma średnicę 2,25 m, a membrana wypełniająca jej powierzchnię odbijającą sygnał jest wykonana z Kaptonu - poliimidu, rozwiniętego w latach 60., używanego w technologiach kosmicznych i lotniczych.

Platformę satelitarną, na której znalazł się ładunek dostarczyła firma Blue Canyon Tech. Northrop Grumman był głównym wykonawcą satelity i przeprowadzał integrację i testowanie jego systemów.

Był to pierwszy lot rakiety Electron w tym roku. Firma chce wkrótce osiągnąć tempo 1 startu rakiety orbitalnej miesięcznie. W 2018 roku udało się przeprowadzić trzy starty - wszystkie były udane.

Źródło: Rocket Lab/Northrop Grumman

Na zdjęciu: Start rakiety Electron z satelitą R3D2. Źródło: Kieran Fanning/Sam Toms/Rocket Lab.