Rakieta Kuaizhou 1A umieszcza na orbicie parę satelitów telekomunikacyjnych serii Xingyun

img

Z kosmodromu Jiuquan w Chinach wystartowała rakieta Kuaizhou 1A z parą małych satelitów telekomunikacyjnych serii Xingyun.

Rakieta została wystrzelona 12 maja 2020 roku o 3:16 czasu polskiego. Ładunkiem misji była para satelitów Xingyun-2 01 i 02, zbudowanych przez spółkę Xingyun Satellite. Każdy z satelitów waży 92 kg i został wyposażony w sprzęt do laserowej komunikacji międzysatelitarnej i komunikacji radiowej z Ziemią w paśmie L.

Firma Xingyun planuje zbudować sieć 80 satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej, które będą świadczyć usługi łączności dla urządzeń Internetu rzeczy – systemu połączonych ze sobą bezprzewodowo na Ziemi czujników i przedmiotów codziennego użytku. Sieć satelitarna ma zapewnić łączność w miejscach, gdzie obecnie jest to utrudnione z powodu problemów z zasięgami sieci komórkowej.

Wysłane we wtorek satelity będą testować technologie związane z komunikacją sieci Internetu rzeczy, komunikacją międzysatelitarną oraz testować systemy taniej platformy satelitarnej dla małych satelitów.

Sieć Xingyun ma zostać ukończona w 2023 roku.

Był to 28. udany start rakiety orbitalnej na świecie w 2020 roku. Następny planowany start rakietowy zostanie przeprowadzony już 16 maja, z przylądka Cape Canaveral. Wystartuje tam rakieta Atlas V z bezzałogowym wahadłowcem X-37B Sił Kosmicznych USA.

Na podstawie: NSF/Xinhua

Na zdjęciu: Start rakiety Kuaizhou-1A z parą eksperymentalnych satelitów z września 2019 roku. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.