Rakieta PSLV wysyła na orbitę satelitę telekomunikacyjnego CMS-01

img

Z kosmodromu Satish Dhawan w Indiach wystartowała druga i ostatnia w tym roku misja orbitalna. Rakieta PSLV wyniosła satelitę telekomunikacyjnego CMS-01.

Start został przeprowadzony 17 grudnia o 15.41 czasu lokalnego. Rakieta PSLV startowała w największym dostępnym wariancie XL z sześcioma rakietami pomocniczymi na paliwo stałe. Lot przebiegł pomyślnie i ładunek trafił na orbitę transferową GTO do pozycji geostacjonarnej.

Wysłany satelita CMS-01 (znany też jako GSAT-12R) to statek telekomunikacyjny, mający zastąpić satelitę GSAT-12 wysłanego w 2011 roku. GSAT-12 z kolei był następcą satelity INSAT-3B wysłanego w 2000 roku.

CMS-01 ma masę 1375 kg i bazuje na platformie I-1000 budowanej przez agencję kosmiczną ISRO. Został wyposażony w 12 transponderów pasma C. Satelita zajmie pozycję 83 E na orbicie geostacjonarnej. Jego planowany czas działania to 7 lat.

Był to 2. start indyjskiej rakiety orbitalnej PSLV w 2020 roku. Kosmodrom Satish Dhawan wrócił do operacji w listopadzie po przerwie spowodowanej przez pandemię COVID-19.

Na podstawie: NSF/ISRO