Rakietowa końcówka października 2021

Kuaizhou

Ostatnie miesiące roku to jak zwykle intensywny czas pod względem startów rakiet orbitalnych. W niniejszym podsumowaniu opisujemy misje rakietowe końcówki października, które nie były omawiane szerzej w innych artykułach na portalu.

Shijian 21

24 października 2021 r. miał miejsce niespodziewany start rakiety Długi Marsz 3B z kosmodromu Xichang. Na orbitę transferową do geostacjonarnej (GTO) wysłano testowego satelitę Shijian 21. Z oficjalnych informacji wiadomo, że statek ten będzie testował technologie pozbywania się śmieci kosmicznych.

QZS 1R

26 października Japonia przeprowadziła pierwszy w tym roku start rakiety orbitalnej H-IIA. Rakieta wystartowała z kosmodromu Tanegashima i wysłała na orbitę satelitę nawigacyjnego QZS 1R systemu QZSS, który poprawia sygnał pozycjonowania z systemu GPS dla użytkowników gęsto zaludnionych obszarów Japonii. Satelita QZS 1R zastąpi pierwszego satelitę tej sieci QZS 1 wysłanego w 2010 r. Do tej pory wysłano 4 satelity QZS.

Jilin-1 Gaofen 02F

27 października z kosmodromu Jiuquan w Chinach wystartowała lekka rakieta nośna Kuaizhou 1A. W udanej misji wyniosła na orbitę komercyjnego satelitę obserwacji Ziemi Jilin-1 Gaofen 02F. Jilin-1 Gaofen to seria satelitów obserwacyjnych wysokiej rozdzielczości. Grupa Gaofen 02 tych satelitów umożliwia obrazowanie powierzchni naszej planety z rozdzielczością 0,75 m/px. Na orbicie są już 4 satelity serii 02 oraz 13 mniejszych statków 03 o mniejszej zdolności rozdzielczej.

Do tej pory na świecie (stan na 30 października) przeprowadzono 98 udanych lotów rakiet orbitalnych. Na czele klasyfikacji znajdują się Chiny, które przeprowadziły 41 misji (jedyne dwa nieudane loty dotyczyły komercyjnej rakiety Hyperbola 1). Drugie miejsce zajmują Stany Zjednoczone, które mają na swoim koncie 35 misji (również w tym 2 nieudane starty). Ostatnie miejsce zajmuje Rosja z 18 lotami (wszystkimi udanymi).

W listopadzie i grudniu czeka nas jeszcze wiele misji orbitalnych. W szczególności Chiny są znane z dużej częstotliwości prowadzonych kampanii rakietowych pod koniec roku.

Na podstawie: NSF/Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Kuaizhou 1A startująca z kosmodromu Jiuquan z satelitą Jilin-1 Gaofen 02F. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.