Rakietowy grudzień

start rakiety długi Marsz 4B

Grudzień to jak zwykle bardzo intensywny miesiąc pod względem startów rakiet orbitalnych. Pandemia koronawirusa sparaliżowała sektor kosmiczny w 2020 r. Firmy oraz sektor publiczny zdają się więc nadrabiać w tym roku zaległości. W tym artykule krótko opisujemy ostatnie starty rakiet, których nie zdążyliśmy omówić w osobnych wpisach na naszym portalu.

Prywatna rakieta Ceres 1 po raz drugi

7 grudnia 2021 r. z kosmodromu Jiuquan firma Galactic Energy przeprowadziła start swojej lekkiej rakiety Ceres 1. W udanej misji wysłano 5 satelitów: test lekkiej kamery do teledetekcji w statkach Golden Bauhinia-1-03 i Golden Bauhinie 5 chińskiej firmy Zero G Lab oraz satelity Tianjin University 1, Lize 1 i Baoshui. O przeznaczeniu pozostałych trzech ładunków nie wiadomo dużo. Najpewniej są to albo studenckie satelity albo testy technologii kosmicznych prywatnych firm.

Był to drugi udany lot orbitalny rakiety Ceres 1. Ceres 1 debiutowała 7 listopada 2020 r. Po udanym starcie firma Galactic Energy stała się drugim prywatnym chińskim podmiotem, któremu udało się wysłać z powodzeniem satelitę na orbitę.

Atlas V dla Sił Kosmicznych USA

Tego samego dnia co w Chinach przeprowadzono start Ceres 1, na wschodnim wybrzeżu USA wystartowała rakieta Atlas V konsorcjum ULA. Wysłała na orbitę dwa satelity. Głównym ładunkiem misji był statek STPSat 6 Sił Kosmicznych USA. Satelita należy do programu rozwoju eksperymentalnych ładunków STP. Na jego pokładzie umieszczono detektor wyładowań nuklearnych (NUDET) SARBS, system szerokopasmowej komunikacji laserowej zbudowany przez NASA i 7 demonstracji technologii kosmicznych od Departamentu Obrony USA.

Drugim ładunkiem misji był satelita LDPE-1. Jest to w zasadzie latająca platforma satelitarna, na której można umieścić ładunki użyteczne. Mogą one następnie zostać dostarczone na wymaganą orbitę i wypuszczone lub też pozostawać zamontowane i korzystać z systemów platformy na czas planowanych testów. Na pokładzie LDPE-1 podróżują 4 takie ładunki. Nie wiemy jednak jakie jest ich przeznaczenie.

Rozbudowa sieci BlackSky

9 grudnia 2021 r. z kosmodromu na Półwyspie Mahia w Nowej Zelandii wystartowała 6. raz w tym roku rakieta Electron firmy Rocket Lab. W udanym locie na orbitę wyniesiona została para komercyjnych satelitów obserwacji Ziemi BlackSky 14 i BlackSky 15. BlackSky to sieć satelitów należąca do amerykańskiej firmy BlackSky Global. Satelity tego systemu wykonują obrazowania Ziemi w rozdzielczości dochodzącej do 1 m/px. Pierwsze satelity systemu trafiły na orbitę w 2018 r. Do tej pory (licząc z tym startem) w przestrzeni kosmicznej działa już 13 statków tej sieci.

Chiński nasłuch

10 grudnia na kosmodromie Jiuquan przeprowadzono zaledwie 3 dni po ostatnim starcie kolejny lot. Tym razem wystrzelono rakietę Długi Marsz 4B, która umieściła na orbicie parę satelitów Shijian 6 (05). Oficjalnie satelity te mają badać środowisko kosmiczne w tym promieniowanie kosmiczne na niskiej orbicie. Nieoficjalnie mówi się jednak o tym, że statki te są wyposażone w urządzenia do zwiadu elektronicznego (ELINT). Ostatnia para satelitów Shijian 6 (04) była wysłana w 2010 roku.

Pośrednik w komunikacji

13 grudnia z kosmodromu Xichang wystartowała rakieta Długi Marsz 3B. Za jej pomocą na orbitę trafił satelita geostacjonarny Tianlian-2 (02) - drugi z satelitów Tianlian 2. generacji, które służą w pośredniczeniu w komunikacji między stacjami naziemnymi a innymi satelitami. Pierwszy statek Tianlian-2 trafił na orbitę w 2019 r.

Nieudany lot Kuaizhou 1A

15 grudnia na kosmodromie Jiuquan wystartowała rakieta Kuaizhou 1A prywatnej chińskiej firmy ExPace. Lot się jednak nie powiódł. Z niepodanych jeszcze do publicznej wiadomości przyczyn nie udało się umieścić na orbicie pary komercyjnych satelitów rozszerzenia usług nawigacji GeeSAT 1A i 1B. Od czasu debiutu w 2017 r. rakieta Kuaizhou 1A wykonała 14 misji, z czego 12 było udanych.

Na podstawie: NS/SN

Na zdjęciu: Start rakiety Długi Marsz 4B z satelitami Shijian-6 (05). Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.