Rakietowy wrzesień w Chinach

img

Chiny przeprowadziły we wrześniu 2021 r. 5 startów rakiet orbitalnych. W 2021 roku mają więc już wykonane 34 próby. Opisujemy po krótce wrześniowe misje i to co znalazło się dzięki nim na orbicie.

Gaofen 5 (02)

7 września przeprowadzono start rakiety Długi Marsz 4C z kosmodromu Taiyuan. W udanym locie wyniesiono na orbitę drugiego satelitę z serii Gaofen 5. Satelity Gaofen 5 dostarczają wielospektralnych obrazów Ziemi na potrzeby głównie badań środowiska naturalnego. Gaofen to z kolei cała seria różnych satelitów programu CHEOPS, zwiększającego zasoby obserwacyjnych danych satelitarnych Chin.

Zhongxing 9B

Zaledwie dwa dni później, 9 września z kosmodromu Xichang odbył się start rakiety Długi Marsz 3B. W misji wyniesiono satelitę telekomunikacyjnego Zhongxing 9B. 9B zastępuje wysłanego w 2017 roku satelitę 9A, który działał tylko przez niecałe 4 lata. Powodem tak krótkiego czasu użytkowania tamtego satelity była awaria górnego stopnia rakiety, która spowodowała osiągnięcie mniejszej orbity i konieczność użycia paliwa z satelity aby wspiąć się na docelową pozycję.

Zhongxing 9B będzie wysyłał sygnał telewizyjny dla użytkowników w Chinach. Wspomoże transmisję Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2022 w Pekinie.

Tianzhou 3

20 września z kosmodromu Wenchang poleciała rakieta Długi Marsz 7 ze statkiem towarowym Tianzhou 3 na szczycie. Celem misji było dostarczenie zaopatrzenia do Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong). Więcej o tym starcie pisaliśmy w oddzielnym artykule.

Jilin-1 HR 02D

27 września wystrzelono z Jiuquan rakietę Kuaizhou 1A z satelitą obserwacji Ziemi Jilin-1 Gaofen 02D. Jilin 1 to komercyjna seria satelitów wideo rejestrujących obrazy Ziemi w rozdzielczości poniżej 1 m/px. Był to pierwszy udany start rakiety Kuaizhou 1A od jej awarii w poprzednim locie z satelitą Jilin-1 Gaofen 02C we wrześniu 2020 r.

Shiyan 10

I wreszcie ostatni start wrześniowy z Chin. Na kosmodromie Xichang przeprowadzono 27 września lot rakiety Długi Marsz 3B. Ładunkiem misji był satelita Shiyan Weixing 10. Shiyan to seria eksperymentalnych satelitów, testujących technologie. Nie wiadomo jakie miało być przeznaczenie Shiyan 10 i raczej się już nie dowiemy.  Chiny poinformowały po starcie, że satelita uległ awarii i nie będzie użytkowany. Przyczyna leży po stronie ładunku, bo lot samej rakiety był prawidłowy.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Start rakiety Kuaizhou 1A z satelitą Jilin 1 Gaofen 02D. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.