Rosja wysyła kolejnego satelitę systemu wczesnego ostrzegania Tundra

img

Rakieta Sojuz 2.1b wysłała na orbitę 5. satelitę wojskowego serii Tundra - systemu wczesnego ostrzegania przed startem wrogich rakiet balistycznych.

25 listopada 2021 r. z kosmodromu Plesieck wystartowała rakieta Sojuz 2.1b. W udanym locie wysłała na orbitę tajnego satelitę o oznaczeniu Kosmos 2552. Oficjalnie ładunek tej misji nie był znany, ale trajektoria lotu rakietowego, miejsce startu, wykorzystana rakieta i ogólne informacje o wojskowych planach rosyjskiego programu kosmicznego wskazują, że wysłany został satelita Tundra 15L, znany też pod nazwą EKS 5.

Skrót filmowy ze startu misji.

Tundra to seria rosyjskich satelitów nowej generacji, służących do rozpoznawania z orbity startów rakiet balistycznych. To system o podobnym przeznaczeniu do amerykańskiej sieci SBIRS. Satelity Tundra zastępują poprzednią pamiętającą jeszcze czasy Związku Radzieckiego serię US-K i powstałą w latach 90. serię US-KMO. Wchodziły one w skład systemu Oko-1. Nowy wczesny system ostrzegania nazywa się Kupol.

Segment satelitarny systemu Kupol zaczął powstawać w 2015 roku, kiedy na orbitę wysłano pierwszego satelitę Tundra 11L (EKS 1). Satelity Tundra są budowane przez zakłady RKK Enegia i bazują najprawdopodobniej na platformie satelitarnej wywodzącej się z serii wojskowych satelitów telekomunikacyjnych Jamał.

Satelity Tundra są wysyłane na eliptyczną orbitę typu Mołnia o okresie 12 h i inklinacji 63 stopni. Taka orbita wydłuża czas znajdowania się satelity na północnej półkuli planety. Satelity prawdopodobnie dokonują obserwacji w pięciu zakresach: ultrafiolecie, świetle widzialnym i trzech pasmach podczerwieni. Za ich pomocą można wykrywać starty rakiet, loty pojazdów hipersonicznych, bombowców strategicznych czy nawet manewry satelitów oraz śmieci kosmiczne. Możliwe też, że statki Tundra są wyposażone w ładunek do komunikacji w wypadku konfliktu nuklearnego.

Starty z satelitami Tundra przeprowadzano do tej pory w 2015, 2017, 2019 i 2020 roku. Rosja zapowiedziała, że do końca 2024 roku zakończy budowę tej sieci satelitarnej. Z informacji przedstawionych w 2018 r. przez zakłady RKK Energia wynika, że trwają prace nad serią satelitów Tundra wysyłanych na orbitę geostacjonarną.

Na podstawie: RussianSpaceWeb/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1b startująca z misją wojskową Tundra 15L. Źródło: Roskosmos.