Przejdź do treści

Rosyjska firma chce umieszczać billboardy na orbicie okołoziemskiej

Wizja reklamy na nocnym niebie

Jeden z rosyjskich startupów zamierza wyświetlać reklamy na nocnym niebie z wykorzystaniem sieci małych satelitów. Pomysł wydaje się receptą na dochodowy biznes, jeśli jednak zostanie zrealizowany może spowodować szereg szkodliwych konsekwencji.

Rosyjskie przedsiębiorstwo StartRocket zamierza już w 2021 r. umieścić pierwsze systemy satelitów, które zasilane odbitym światłem słonecznym prezentowałyby logotypy, nazwy lub slogany znanych firm na nocnym niebie. Projekt nosi nazwę Orbital Display i wykorzystywałby do wyświetlania reklam niewielkie satelity standardu CubeSat, które miałby działać na niskiej orbicie okołoziemskiej. Reklamy byłyby widoczne przez ok. 6 minut w obrębie świtu i zmierzchu - twierdzi Patrick Seitzer, profesor astronomii z Uniwersytetu Michigan.

Pomysł wydaje się rewolucyjny z punktu widzenia branży reklamowej, jednak podobne inicjatywy pojawiały się już wcześniej. W ubiegłych dekadach powstało kilka śmiałych projektów zakładających umieszczanie różnych satelitów mających na celu odbijanie światła słonecznego w kierunku Ziemi, w tym np. rozwijanej z foliowego rulonu reklamy, która przyczepiona do satelity miała nocą widnieć nad naszymi głowami, czy chiński projekt sztucznego księżyca, który wspomagałby lub wręcz wyręczał oświetlenie uliczne.

Realizacja projektu Orbital Display niesie ze sobą kilka konsekwencji, które mogą być nie do przyjęcia w kręgach związanych z astronomią i ochroną środowiska. Świecące reklamy mogłyby zakłócać naturalną jasność nocnego nieba, a przez to obniżać widoczność obiektów obserwowanych przez naukowców. Wpływałyby również na obniżenie wartości estetycznych krajobrazów nocnego nieba, jak również w przyszłości powodowałyby zwiększenie, sporej już obecnie, liczby śmieci kosmicznych krążących wokół naszej planety.

Naukowcy zwracają uwagę na problemy techniczne w stałym utrzymywaniu systemu satelitów we właściwym położeniu, tak aby możliwe było wyświetlanie czytelnych reklam. Wykorzystując technologię zaproponowaną w projekcie, tj. rozwijanie ok. 10 metrowych żagli umieszczonych na satelitach i odbijających promienie słoneczne, pomysłodawcy zmuszeni będą do ciągłych korekt pozycji wszystkich satelitów, w przeciwnym razie zmienią one w krótkim czasie swoje położenie na orbicie. Przedstawiciele rosyjskiej firmy twierdzą jednak, że utrzymanie spójnej formacji satelitów nie będzie dla nich problemem.

Na koniec należy sobie zadać pytanie, czy pomysł firmy StartRocket jest realnym projektem czy tylko przemyślaną strategią marketingową mającą rozsławić firmę na świecie? Jej prezes, Vladilen Sitnikov, porównuję swoją inicjatywę z działalnością Elona Muska, który według niego skorzystał z możliwości umieszczenia reklamy w przestrzeni kosmicznej, wysyłając w ubiegłym roku model produkowanego przez siebie auta na pokładzie rakiety Falcon Heavy.

Więcej informacji:

 

Źródło: astronomy.com

Na ilustracji: Wizja reklamy wyświetlanej na nocnym niebie. Źródło: Orbital Display/Vimeo.