Rosyjska rakieta Proton-M wynosi satelitę telekomunikacyjnego dla wojska

Z kosmodromu w Bajkonurze po raz pierwszy od siedmiu miesięcy wystartowała ciężka rosyjska rakieta nośna Proton-M. W swoim pierwszym locie w 2018 roku wyniosła na orbitę drugiego wojskowego satelitę telekomunikacyjnego serii Blagovest.

Rakieta wzniosła się w powietrze o 0:12 czasu polskiego w czwartek. Z uwagi na wojskowy charakter misji niewiele wiadomo o profilu lotu. Wiemy jedynie, że był to bezpośredni lot na orbitę geostacjonarną, a po pracy trzech dolnych stopni, górny stopień Briz-M musiał wykonać 4 odpalenia na przestrzeni 9 godzin. Agencja Roskosmos potwierdziła udane umieszczenie ładunku o 10:05 czasu polskiego.

Statek oznaczany jako Blagovest 12L dołączył do wysłanego w 2017 roku satelity tej samej serii, która ma docelowo składać się z czterech statków. Sieć satelitów ma służyć szyfrowanej komunikacji rządowej i wojskowej Federacji Rosyjskiej jak również wysokoprzepustowym połączeniom w sieci Internet i dystrybucji sygnału telewizyjnego dla potrzeb cywilnych.

Satelita został w całości zbudowany przez zakłady ISS im. Reszetniewa, bazując na wykorzystywanej często przez tą firmę platformie Express 2000. Na jej pokładzie zamontowano sprzęt do komunikacji w pasmach Ka i Q. Docelowo sieć Blagovest będzie składać się z co najmniej czterech satelitów na dwóch pozycjach: 45 E oraz 128 E.

Czwartkowy start był pierwszym dla rakiety Proton-M od wrześniowej misji z satelitą AsiaSat-9. System bardzo powoli odbudowuje zaufanie klientów po serii wpadek i nieudanych lotów w ostatnich latach.

Przeczytaj więcej: Udany powrót do służby rakiety Proton

Niewiele wiadomo o tym ile startów będzie w stanie ten typ rakiety przeprowadzić w tym roku. Wydaje się, że mogą to być co najwyżej jeszcze dwie misje rządowe: satelita pogodowy Elektro-L Nr 3 w październiku i misja militarna pod koniec roku

Źródło: ILS/SF101

Na zdjęciu: Rakieta Proton-M opuszczająca stanowisko startowe w kosmodromie Bajkonur z satelitą Blagovest 12L na pokładzie. Źródło: ILS.