Rosyjska rakieta Sojuz wysyła w stronę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dwóch Rosjan i Amerykanina

sojuz

Rosyjska rakieta Sojuz wysłała w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 3 astronautów w tym jednego Amerykanina.

21 września 2022 r. przeprowadzono udany start załogowy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej rakiety Sojuz 2.1a ze statkiem załogowym Sojuz MS-22 na szczycie. Zestaw został wystrzelony o 16.54 czasu lokalnego ze stanowiska 31/6 na kosmodromie Bajkonur w Kazachstanie.

Rakieta osiągnęła wstępną orbitę i jej górny stopień wypuścił statek Sojuz MS-22 w dalszą podróż do stacji. Sojuz serią manewrów orbitalnych zbliżył się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i już około 19.06 czasu polskiego zadokował w porcie w rosyjskim segmencie stacji.

W misji Sojuz MS-22 do stacji ISS na półroczną misję polecieli:

• Sergiej Prokopiew (Rosja) – dawny pilot wojskowy (głównie ciężkich bombowców), wybrany na astronautę w 2010 r. Swój pierwszy pobyt na stacji ISS odbył w ramach misji Sojuz MS-09.
  • Dmitrij Aleksandrowicz (Rosja) – inżynier lotniczy, wybrany na astronautę w 2012 r. Będzie to dla niego pierwsza misja kosmiczna.
  • Frank Rubio (USA) – major wojsk lądowych USA, gdzie służył jako pilot helikopterów i oficer medyczny. Został wybrany do korpusu astronautów NASA w 2017 r. Będzie to dla niego pierwszy lot na orbitę.

Współpraca Rosji i USA

Amerykanin ponownie znalazł się na pokładzie rosyjskiego statku kosmicznego. Od czasu zakończenia programu wahadłowców jedynym sposobem dostarczania astronautów na stację ISS była rakieta Sojuz i statek o tej samej nazwie. Dopiero wraz z udaną demonstracją działania komercyjnego statku Crew Dragon firmy SpaceX, NASA odzyskała środki dostarczania załóg na orbitę. Od dwóch lat tylko tak amerykańskie załogi (z międzynarodowymi partnerami) trafiały na stację.

Mimo uniezależnienia się USA od coraz droższych i niepewnych usług Rosji, prowadzono negocjacje ws. programu wymiany barterowej. USA ma oferować miejsca w swoim statku dla rosyjskich kosmonautów. W zamian astronauci z NASA będą mogli latać w rosyjskich Sojuzach. Taka wymiana ma zapewnić, że w przypadku awarii i uziemienia któregoś z systemu, dane państwo nadal będzie miało dostęp do stacji.

Negocjacje w sprawie umowy barterowej trwały już w trakcie rosyjskiej agresji na Ukrainę. Agencje NASA i Roskosmos zdecydowały się jednak tego lata sfinalizować umowę, mimo bezprecedensowych sankcji gospodarczych i technologicznych jakie świat zachodni nałożył na Rosję oraz zerwania współpracy w wielu projektach kosmicznych. W Sojuzie MS-22 poleciał Frank Rubio, a jeszcze w tym roku Anna Kikina poleci w misji Crew Dragon Crew-5. Umowa zakłada wykonanie jeszcze dwóch takich wymian w 2023 i 2024 r.

Wysłane trio dołączy do obecnie przebywającej na stacji siódemki 67. Ekspedycji: Rosjan Olga Artemieva, Denisa Matwiejewa i Sergieja Korsakowa, Amerykanów Boba Hines, Jessiki Watkins i Kjell Lindgrena oraz Włoszki Samanthy Cristoferetti. Już za około tydzień, 29 września w statku Sojuz MS-21 na Ziemię wrócą Rosjanie: Artemiev, Matwiejew i Korsakow.

Lot załogowy Sojuz MS-22 był 115. udanym lotem rakiety orbitalnej na świecie i 5. lotem załogowym w 2022 r.

Na podstawie: NASA/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a startująca z misją załogową Sojuz MS-22 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA/Bill Ingalls.