Ruszyła strona Astroturystyka.pl z przewodnikiem astronomicznym po Polsce

Astroturystyka.pl - Przewodnik astronomiczny po Polsce

Od dzisiaj dostępny jest portal internetowy Astroturystyka.pl, stanowiący przewodnik astronomiczny po Polsce. Zawiera mnóstwo opisów i zdjęć ciekawych miejsc w naszym kraju, związanych z astronomią i kosmosem. W kolejnych miesiącach w zasobach przewodnika znajdzie się ich jeszcze więcej.

Polskie Towarzystwo Astronomiczne przygotowuje na Rok Kopernika 2023 projekt pod nazwą „Przewodnik astronomiczny po Polsce”. 30 kwietnia wystartowała wersja online, a na wrzesień planowane jest książkowe wydanie przewodnika.

Zegary słoneczne, teleskopy, obserwatoria, planetaria, kratery meteorytowe, ulice imienia astronomów, pomniki, miejsca pamięci i inne ciekawe punkty w Polsce, nawiązujące do szeroko rozumianej astronomii i badań kosmosu. Wszystko opisane w sposób ciekawy dla każdego turysty, zarówno dla kogoś planującego swoja najbliższą wyprawę astroturystyczną, jak i dla turysty bardziej ogólnego, który szuka ciekawego miejsca w odwiedzanej okolicy.

Nad przewodnikiem pracuje około dziesięcioosobowa redakcja oraz kilkuosobowy zespół informatyków. Zachęcamy też wszystkich do zgłaszania do redakcji przewodnika (redakcja@astroturystyka.pl) miejsc w swojej okolicy, szczególnie tych mało znanych, albo znanych jedynie lokalnie – wskazuje dr Krzysztof Czart z Polskiego Towarzystwa Astronomicznego, koordynujący powstawaniem przewodnika.

„Przewodnik astronomiczny po Polsce” zawiera obecnie opisy i zdjęcia kilkuset miejsc w Polsce.

Opublikowanie strony internetowej Astroturystyka.pl to nie koniec dalszego rozwoju przewodnika. Strona jest już funkcjonalna, ale możemy powiedzieć, że aktualnie jest jakby wersją beta. W najbliższych miesiącach mamy w planach m.in. dodanie innych trybów wyświetlania treści i kolejnych partii materiałów – dodaje dr Czart.

Inspiracją dla wystartowania projektu była książka pt „Przewodnik astronomiczny po Polsce”, wydana w 1982 roku (autorzy: Kazimierz Schilling, Maria Pańków). Od tamtej pory minęło ponad 40 lat, a w polskim krajobrazie zmieniło się ogromnie dużo. Powstało chociażby mnóstwo nowych obserwatoriów, zarówno naukowych, jak i edukacyjnych, nowe planetaria i inne związane z kosmosem muzea, budowle, pomniki. Brakowało współczesnego opracowania, dostępnego dla odbiorców w nowoczesnej formie elektronicznej. Elektroniczna forma przewodnika pozwoli na jego łatwe aktualizowanie i poszerzanie w kolejnych lakach.

Przy tworzeniu przewodnika, Polskie Towarzystwo Astronomiczne uzyskało dofinansowanie od Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu Społeczna odpowiedzialność nauki (projekt pt. „Przewodnik astronomiczny po Polsce”). Równolegle przygotowywana jest międzynarodowa wersja przewodnika dla krajów Grupy Wyszehradzkiej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry), wspierana przez dofinansowanie z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego (projekt pt. „Astronomical Guide to Visegrad Countries”).

Jest to treść komunikatu prasowego Polskiego Towarzystwa Astronomicznego