Samotna planeta bez gwiazdy

Swobodna planeta PSO J318.5-22
Astronomowie odkryli dość bliską planetę pozasłoneczną, która porusza się w przestrzeni kosmicznej samotnie, bez gwiazdy. Odległość do obiektu wynosi 80 lat świetlnych.

Zespół kierowany przez Michaela Liu z Instytutu Astronomii Uniwersytetu Hawajskiego odkrył podejrzany obiekt na zdjęciach z teleskopu Pan-STARRS1 (PS1), służącego do przeglądów nieba. Naukowcy wykonali dalsze obserwacje za pomocą większych teleskopów, takich jak IRTF, UKIRT, 3,6-metrowy CFHT, czy 8-metrowy Gemini, dzięki którym okazało się że obiekt PSO J318.5-22 ma masę sześciokrotnie większą od Jowisza i wykazuje cechy podobne do wielkich planet pozasłonecznych odkrywanych w pobliżu innych gwiazd.

PSO J318.5-22 wyróżnia się jednak dość nietypową cechą jak na planetę - nie okrąża konkretnej gwiazdy, tylko porusza się w Kosmosie samotnie. Pomiary astrometryczne obejmujące okres dwóch lat pozwoliły ustalić odległość do obiektu, która wynosi 80 lat świetlnych. Znajomość odległości pozwala z kolei na wyznaczenie innych własności, na przykład absolutnej wielkości gwiazdowej w obserwowanym filtrze.

Astronomom udało się także ustalić, że planeta PSO J318.5-22 porusza się zgodnie z ruchomą grupą gwiazd Beta Pictoris. Na tej podstawie wywnioskowano wiek obiektu na 12 milionów lat, gdyż tyle mają gwiazdy grupy.

Swobodnie poruszającej się planeta PSO J318.5-22. Źródło: N. Metcalfe & Pan-STARRS 1 Science Consortium.