Satelita WISE przesyła pierwsze zdjęcia Wszechświata w podczerwieni

Nowy orbitalny teleskop do badań w podczerwini, WISE, wykonał pierwsze zdjęcia Kosmosu w trzy tygodnie po wystrzeleniu. Zebrane materiały wskazuja na to, że zainstalowane na jego pokładzie detektory podczerwieni są w stanie wykonać pełną, podczerwona mapę Wszechświata.

Na pierwszych przesłanych na Ziemie fotografiach widzimy pewien region w gwiazdozbiorze Carina, zawierający około trzy tysiące gwiazd, w tym jasnego, czerwonego giganta. Ze wstępnych badań wynika wyraźnie, że kosztująca około 320 milionów  dolarów misja ma szanse zakończyć się sukcesem - nowa podczerwona mapa nieba pozwoli wykryć olbrzymie ilości nieznanych nam dotąd galaktyk, gwiazd i asteroid.

Pierwsze fotografie zostały wykonane w czasie około ośmiosekundowej ekspozycji. Sonda WISE powtórzy takie ekspozycje ponad siedem tysięcy razy w czasie jedynie pierwszego etapu projektu. Aby jednak sfotografować całe niebo, potrzeba będzie milionów tego typu zdjęć.

Kompletne wyniki misji WISE zostaną oddane do publicznej dyspozycji astronomów nie wcześniej niż w marcu 2012 roku.

Źródło | Elżbieta Kuligowska