Saturn wyprzedza Jowisza w liczbie odkrytych księżyców

img

Za pomocą teleskopu Subaru na Hawajach dokonano odkrycia 20 nowych księżyców Saturna. Teraz druga największa planeta w Układzie Słonecznym liczy najwięcej, bo aż 82, znanych naturalnych satelitów.

Zespół pod przewodnictwem Scotta Sheparda z Carnegie Institution for Science odkrył 20 nowych księżyców orbitujących wokół Saturna. Odkrycie ogłosiła 7 października organizacja Minor Planet Center, działająca przy Międzynarodowej Unii Astronomicznej.

Spośród 20 odkrytych księżyców, aż 17 okrąża Saturna w kierunku przeciwnym do obrotu samej planety. 2 księżyce, poruszające się na orbicie zgodnej z obrotem Saturna, znajdują się bliżej planety i mają okres obiegu wynoszący około 2 lata. Pozostałym 18 księżycom okrążenie Saturna zajmuje ponad 3 lata.

img
Grafika obrazująca względne orbity odkrytych księżyców. Źródło: Carnegie.

Wszystkie znalezione księżyce występują w znanych już konfiguracjach orbitalnych Saturna. Dwa z nich znajdują się na orbicie o inklinacji 46 stopni i można je zaliczyć do grupy inuickiej, która powstała kiedyś prawdopodobnie na skutek rozpadu większego satelity. Nowo odkryte księżyce poruszające się po wstecznej orbicie można wpisać do grupy nordyckiej. Do jednego z nich należeć będzie teraz rekord w odległości od Saturna.

Ostatni odkryty satelita, z ruchem zgodnym z obrotem Saturna, znajduje się na również typowej orbicie o inklinacji 36 stopni, co daje mu przynależność do grupy galijskiej. Jedyne, co go odróżnia, to trochę większe oddalenie od samej planety.

img
Obraz z teleskopu prezentujący zmianę położenia jednego z odkrytych księżyców (S/2004 S24) na tle gwiazd. Około godzina dzieli oba przedstawione obrazy. Źródło: Carnegie/Scott Sheppard.

Nowe księżyce Saturna zostały odkryte przy pomocy Teleskopu Subaru na górze Mauna Kea na Hawajach. Ten sam zespół badaczy przy użyciu tego teleskopu odkrył rok temu 12 nowych księżyców wokół Jowisza. Odkrycie aż 20 satelitów krążących wokół Saturna sprawia, że to ta planeta przoduje teraz w liczbie odkrytych satelitów (82), wyprzedzając Jowisza o 3 (79 odkrytych satelitów).

Źródło: Carnegie Institute of Science

Na zdjęciu tytułowym: Obraz jednego z odkrytych księżyców (S/2004 S24) z Teleskopu Subaru. Źródło: Carniage/Scott Sheppard.