Siedem planet typu ziemskiego - ilustracje do odkrycia NASA i ESO

NASA oraz Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły odkrycie systemu planetarnego, w którym niezwykle małą i słabą gwiazdę okrąża aż siedem planet podobnych wielkościami do Ziemi i Wenus lub nieco mniejszych. Trzy z nich krążą w ekosferze, a na planetach panują temperatury zbliżone do znanych na Ziemi czy na Marsie.

Prezentujemy liczne wykresy i ilustracje przygotowane przez ESO i NASA. Natomiast więcej o samym odkryciu piszemy w portalu Uranii, można też obejrzeć filmy.

Tak może wyglądać planeta TRAPPIST-1 f, jedna z siedmiu planet wielkości Ziemi odkrytych w systemie TRAPPIST-1. Źródło: NASA/JPL-Caltech.

Widok z jednej z planet w systemie TRAPPIST-1 (wizja artystyczna). Źródło: ESO/M. Kornmesser.

Porównanie układu TRAPPIST-1 z wewnętrzną częścią Układu Słonecznego oraz z systemem galileuszowych księżyców Jowisza. Źródło: ESO/O. Furtak.

Porównanie rozmiarów planet w systemie TRAPPIST-1 z obiektami z Układu Słonecznego. Źródło: ESO/O. Furtak.

Krzywa zmian blasku gwiazdy TRAPPIST-1 podczas potrójnego tranzytu planet 11 grudnia 2015 r. Obserwacje prowadzono teleskopem VLT. Źródło: ESO/M. Gillon et al.

Wykresy zmian blasku gwiazdy TRAPPIST-1 gdy na jej tle przechodzą poszczególne planety, blokując część promieniowania. Im większa planeta, tym bardziej osłabienia światło gwiazdy, a im dalsza orbita, tym dłużej trwa tranzyt. Opracowano na podstawie danych z Kosmicznego Teleskopu Spitzera (NASA). Źródło: ESO/M. Gillon et al.

Porównanie rozmiarów planet w systemie TRAPPIST-1. Planety pokazano w kolejności rosnącej odległości od gwiazdy. Powierzchnie planet to artystyczne wizje ich potencjalnych cech powierzchniowych, w tym wody, lodu i atmosfer. Źródło: NASA/R. Hurt/T. Pyle.

Infografika prezentuje artystyczne ilustracje możliwego wyglądu siedmiu planet krążących wokół gwiazdy TRAPPIST-1 — uwzględniając możliwość występowania oceanów wody — a także zdjęcia skalistych planet w naszym Układzie Słonecznym. Dla porównania podano także informacje o rozmiarach i okresach orbitalnych dla wszystkich planet. Wszystkie planety w układzie TRAPPIST-1 mają mniej więcej rozmiar Ziemi.

Widok z jednej z planet w systemie TRAPPIST-1 (wizja artystyczna). Źródło: ESO/M. Kornmesser/spaceengine.org.