Siódmy naukowy przelot sondy Juno nad Jowiszem (zdjęcia)

Sonda Juno zakończyła swój 7. naukowy bliski przelot nad Jowiszem. Statek znalazł się nad chmurami gazowego giganta 1 września o 23:49 polskiego czasu. W najbliżej położonym punkcie nad powierzchnią planety sondę i górne podstawy chmur dzieliło 3500 km.

Statek jak przy każdym naukowym przelocie uruchomił wszystkie urządzenia naukowe, w jakie został wyposażony. Spektrometry, detektory cząstek, instrumenty do badania atmosfery i magnetosfery, a także kamera JunoCam zbierały dane w czasie przelotu.

Po przelocie, Juno zaczął znowu oddalać się od planety na swojej eliptycznej orbicie. Sonda osiągnie apojowium - punkt położony najdalej od Jowisza na orbicie, by potem wrócić z powrotem na kolejne zbliżenie. To będzie miało miejsce 24 października. Statek znajduje się na długiej orbicie o okresie obiegu 53 dni z uwagi na decyzję zespołu sondy, który po problemach z jej systemem napędowym, zdecydował nie ryzykować misji manewrem obniżenia orbity na krótszą, 14-dniową.

Poniżej prezentujemy kilka przetworzonych zdjęć z ostatniego bliskiego przelotu nad Jowiszem.

Powyższa sekwencja zdjęć została wykonana przez Juno 2 września (wg polskiego czasu) w przeciągu 8 minut. Sonda oddalała się już wtedy od planety. Odległość od umownej powierzchni Jowisza na pierwszym zdjęciu wynosi 12 143 km, a na ostatnim już 22 908 km. Na ostatnim zdjęciu widać już wyłaniający się biegun południowy. Źródło: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt.

Powyższa sekwencja zdjęć została wykonana przez Juno 2 września (wg polskiego czasu) w przeciągu 8 minut. Sonda oddalała się już wtedy od planety. Odległość od umownej powierzchni Jowisza na pierwszym zdjęciu wynosi 12 143 km, a na ostatnim już 22 908 km. Na ostatnim zdjęciu widać już wyłaniający się biegun południowy. Źródło: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/ Gerald Eichstädt/Sean Doran

Przeprocesowane zdjęcie skupione na ciemnych plamach na powierzchni planety. W momencie uchwycenia obrazu sonda była na wysokości 27 516 km, już po przeleceniu przez peryjowium. Źródło: NASA/SwRI/MSSS/Stefano Ivan Stinga.

JunoCam fotografowała nie tylko Jowisza. Na powyższym zdjęciu widzimy trzeci co do wielkości księżyc Jowisza - Io. Źródło: NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS / Roman Tkachenko.

Tutaj najbardziej przetworzone z przedstawionych zdjęć. Autorem jest Ray Nogue, który powiększył rozpiętość tonalną surowej fotografii, wzmacniają uchwycone na niej kolory. Fotografia została wykonana przez sondę na wysokości 22 908 km. Źródło: NASA/Ray Nogue.

WIęcej informacji:

Na zdjęciu tytułowym: Obrócone zdjęcie z przelotu sondy. Przetworzone przez Xakarusa Alldredge. Sonda znajdowała się wtedy już za peryjowium, na wysokości około 27 000 km. Źródło: NASA / SwRI / MSSS / Xakarus Alldredge.