Skała Cheops na komecie sondy Rosetta

Skała o nazwie Cheops na komecie Czuriumowa-Gierasimienko
Sonda Rosetta sfotografowała grupę skał na powierzchni komety Czuriumowa-Gierasimienko. Rozmieszczenie skał skojarzyło się naukowcom z egipską nekropolią w Gizie. W związku z tym największej ze skał nadano nazwę Cheops, od największej egipskiej piramidy.

Kometarna "piramida Cheopsa" ma rozmiary około 45 metrów. Skała była już widoczna na zdjęciach wykonywanych w sierpni 2014 r., ale od tamtej pory sonda zbliżyła się do jądra komety, dzięki  czemu aktualnie rozdzielczość zdjęć jest lepsza i wynosi 50 centymetrów na piksel.

Rosetta znajduje się w pobliżu komety Czuriumowa-Gierasimienko od sierpnia 2014 r. W dniu 10 października rozpoczęła fazę bliskich obserwacji z odległości zaledwie 10 km od powierzchni komety. Dalszy plan misji zakłada wysłanie lądownika Philae, co powinno nastąpić 11 listopada. Wybrano już wstępnie miejsce do lądowania, będzie to obszar oznaczony jako "J", wybrany niedawno spośród 10 wstępnie wyselekcjonowanych obszarów.

Rosetta jest misją Europejskiej Agencji Kosmicznej. Biorą w niej udział polscy naukowcy. Sondę wystrzelono z Ziemi w roku 2004.

Źródło: Instytut Maxa Plancka ds. Badań Układu Słonecznego (MPS)

Na zdjęciach:

U góry:
Zbliżenie na skałę „Cheops” na powierzchni komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Zdjęcie wykonała sonda Rosetta w dniu 19 września 2014 r. z odległości 28,5 km. Źródło: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.

Na dole:
Grupa skał na powierzchni komety 67P/Churyumov-Gerasimenko, sfotografowana przez sondę Rosetta. Źródło: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.

Skały na powierzchni komety Czuriumowa-Gierasimienki