Sojuz MS-16 ląduje z astronautami po 196 dniach na orbicie

img

Po 196 dniach spędzonych na orbicie na Ziemię wróciła trójka astronautów. Statek Sojuz MS-16 wylądował bezpiecznie na kazachstańskich stepach.

20 października na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zakończyła się 63. Ekspedycja, a dowództwo nad stacją przejął rosyjski kosmonauta Sergiej Riżykow. Tego samego dnia w drogę powrotną ku Ziemi wybrało się troje astronautów: Anatolij Iwaniszyn, Iwan Wagner (obaj Rosja) oraz dotychczasowy dowódca kompleksu Chris Cassidy (USA).

Statek Sojuz MS-16 oddokował z astronautami od modułu Poisk 22 października o 1:32 czasu polskiego. Po 2,5 h autonomicznego lotu statek odpalił główny silnik na niecałe 5 minut, by dokonać zejścia z orbity.

Wszystkie fazy powrotu przebiegły prawidłowo. Po manewrze deorbitacji od modułu opadania oddzieliły się niepotrzebne już moduły: serwisowy i orbitalny. Kkapsuła z astronautami zaczęła wchodzić w ziemską atmosferę.

Statek wylądował 22 października o 4:55 czasu polskiego, około 150 km od miasta Dżezkazgan. Astronauci cali i zdrowi skończyli w ten sposób swoją podróż kosmiczną.

Dla Anatoliego Iwaniszyna był to 3. lot kosmiczny (łącznie 476 dni w kosmosie). Dla Chrisa Cassidy również była to 3. wyprawa (łącznie 378 dni). Najmniej doświadczony Iwan Wagner, dla którego była to 1. misja kosmiczna naliczył po tym locie 196 dni spędzonych na orbicie.

W momencie oddokowania statku Sojuz MS-16 rozpoczęła się 64. Ekspedycja na ISS. W jej skład wchodzą obecnie członkowie misji Sojuz MS-17 czyli: Sergiej Ryżikow (Rosja), Sergiej Kud-Swerczkow (Rosja) oraz dr Kate Rubins (USA). W połowie listopada dołączy do nich czwórka przybyła w pierwszej kontraktowej misji załogowej firmy SpaceX Crew-1: Michael Hopkins, Victor Glover, Shannon Walker (wszyscy USA) i Soichi Noguchi (Japonia).

Na podstawie: NASA/NSF/Roskosmos

Na zdjęciu: Kapsuła statku Sojuz MS-16 po wylądowaniu. Źródło: Roskosmos.