Sonda Cassini po raz ostatni przeleci w pobliżu księżyca Dione

NASA poinformowała, że jej sonda kosmiczna Cassini za kilka dni po raz ostatni przeleci w pobliżu Dione, jednego z księżyców Saturna. Przelot ma nastąpić w odległości 464 km od powierzchni obiektu.

Przelot ma nastąpić 17 sierpnia 2015 r. Najmniejszy dystans pomiędzy sonda, a księżycem wyniesie 474 km. Nie jest to rekord, bowiem najmniejsza odległość wyniosła 100 kilometrów i było to w grudniu 2011 roku. Jednak wykonane tym razem zdjęcia będą na dłuższy czas ostatnimi tak dokładnymi fotografiami powierzchni Dione dostępnymi naukowcom.

Obecny przelot powinien uzupełnić dane zebrane przy poprzednich takich manewrach. W szczególności badacze chcą na podstawie analiz pola grawitacyjnego wyciągnąć dalsze wnioski na temat budowy wewnętrznej tego lodowego księżyca. Na Ziemię dotrą tez zdjęcia w wysokiej rozdzielczości obejmujące rejon bieguna północnego, ze szczegółami na poziomie kilku metrów. Będzie również wykonana mapa obszarów cechujących się anomaliami pod względem temperatury oraz Cassini ma zbadać cząstki pyłu pochodzące z Dione.

W dniu 9 sierpnia sonda wykonała manewr korekcyjny poprzez uruchomienie silników na 12 sekund. Manewr pozwolił na odpowiednią zmianę orbity.

Sonda Cassini znajduje się na orbicie wokół Saturna od 2004 roku. Po serii przelotów obok niektórych księżyców pod koniec 2015 roku, ma potem skierować się poza płaszczyznę równikową Saturna (w której krąży większość księżyców) i zacząć trwającą rok podróż ku końcowi swojej misji: kilkakrotnie przeleci przez przestrzeń pomiędzy pierścieniami a Saturnem.

Projekt Cassini-Hyugens jest prowadzony przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Włoską Agencją Kosmiczną.

Źródło: JPL / NASA

Widok księżyca Dione, okrążającego Saturna, uzyskany przez sondę Cassini podczas przelotu 16 czerwca 2015 r. Nad księżycem widać fragment pierścieni Saturna. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.