Sonda OSIRIS-REx pobrała za dużo materiału skalnego z Bennu

img

OSIRIS-REx - pierwsza tego typu sonda NASA, przeznaczona do zebrania próbek na planetoidzie Bennu -  ma kłopoty z uciekającymi próbkami materiału pobranymi z powierzchni planetoidy oraz próbnikiem, który nie domknął się prawidłowo.

20 października statek OSIRIS-REx zniżył się do powierzchni asteroidy Bennu, by pobrać z obiektu próbki skalne. Manewr się udał, ale sonda pobrała więcej materiału, niż był do tego przeznaczony pojemnik. W rezultacie materiał skalny ucieka w przestrzeń kosmiczną, poinformowała NASA.

Główną przyczyną pobrania zbyt dużej ilości materiału był fakt, że TAGSAM, czyli robotyczne ramię sondy, zbyt mocno zagłębiło się w powierzchnię planetoidy. W ten sposób, materiał zgromadził się na krawędziach próbnika uniemożliwiając jego odpowiednie zamknięcie.

Moment dotknięcia planetoidy Bennu przez ramię z próbnikiem sondy OSIRIS-REx. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona.

Rezultat lądowania. 16 zdjęć wykonanych po pobraniu próbek planetoidy Bennu przez sondę OSIRIS-REx. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona.

W związku z zaistniałą sytuacją, manewr obrotu wokół własnej osi mający na celu określenie ile materiału udało się zdobyć, został odwołany. Naukowcy planują najwcześniej 27 października przenieść próbki z ramienia TAGSAM do docelowego pojemnika Sample Return Capsule (SRC), w którym wrócą na Ziemię - znacznie szybciej niż wcześniej zakładano.

Jako cel misji pobrania próbek wybrano planetoidę Bennu, ponieważ bliski Ziemi obiekt bogaty jest w węgiel i znajduje się tam pierwotny materiał, z którego powstał Układ Słoneczny. Z tego względu przechwycenie materiału planetoidy, pozwoli na lepsze zrozumienie jak powstał nasz system oraz jak we wczesnych etapach rozwoju ewoluowały planety. Jak mówi Thomas Zurbuchen, Zastępca Administratora NASA ds. Nauki - Jesteśmy bardzo podekscytowani, widząc jak wiele materiału udało nam się zdobyć. Analiza materiału będzie przydatna nauce przez kolejne dziesięciolecia.

Próbnik z materiałem skalnym zebranym przez sondę ma wrócić na Ziemię w 2023 roku.

Opracował: Tomasz Majerowicz

Na zdjęciu: Trzy obrazy wykonane przez kamerę SamCam pokazujące próbnik TAGSAM pełny odłamków skalnych zebranych podczas operacji lądowania na asteroidzie Bennu. Źródło: NASA.