Sonda OSIRIS-REx weszła na orbitę wokół asteroidy Bennu

img

Amerykańska sonda OSIRIS-REx weszła 31 grudnia 2018 roku na orbitę wokół asteroidy Bennu. Bennu to najmniejszy obiekt jaki kiedykolwiek w historii był orbitowany przez statek kosmiczny.

Statek OSIRIS-REx wykonał 31 grudnia o 20:43 czasu polskiego, krótkie, trwające 8 sekund odpalenie swoich silników. To wystarczyło, by wejść na stabilną orbitę wokół asteroidy, w odległości zaledwie 1,75 km od jej środka ciężkości.

Orbitowanie tak małego ciała niebieskiego jest rekordowym osiągnięciem w astronautyce. Poprzednie najmniejszym obiektem, wokół którego orbitował statek kosmiczny była kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko, wokół której latała sonda Rosetta w 2016 roku.

Film o operacji wejścia na orbitę sondy OSIRIS-REx. Źródło: NASA

Z uwagi na bardzo słabe pole grawitacyjne asteroidy - 200 000 razy słabsze od ziemskiego - sonda musi orbitować bardzo blisko asteroidy i robić to bardzo wolno. Okres obiegu statku będzie wynosił 62 h. Pozostanie on na tej orbicie do połowy lutego.

Od teraz sonda będzie przyglądać się z bliska asteroidzie, odkrywając przed nami szczegóły jej budowy fizycznej.

Sonda już odpowiedziała na parę ważnych pytań. W grudniu spektrometr na sondzie wykrył obecność wody uwięzionej w minerałach na jej powierzchni. Przeloty przeglądowe nad biegunami i równikiem asteroidy umożliwiły wykonanie dokładnych map pola grawitacyjnego, dzięki czemu możliwe było zaprojektowanie ostatecznej orbity.

Z uwagi na słabą grawitację Bennu, takie czynniki jak promieniowanie słoneczne i emisja cieplna z samej asteroidy będą wpływały na położenie sondy i destabilizowały jej orbitę. Dlatego co jakiś czas statek będzie musiał wykonywać manewry korekcyjne.

Zespół misji już przechodzi do operacji pierwszej fazy orbitalnej misji. Inżynierowie chcą przejść w tryb nawigacji za pomocą cech ukształtowania powierzchni. Do tej pory korzystano z mniej dokładnej metody śledzenia położenia gwiazd.

Bliska orbita pozwoli też lepiej poznać rozkład masy asteroidy. Przygotuje też sondę do pobrania materiału skalnego w 2020 roku, z którym następnie wróci na Ziemię w 2023 roku.

Na zdjęciu: Rysunek ilustrujący wejście na orbitę wokół Bennu sondy OSIRIS-REx. Źródło: NASA.