Sonda Trace Gas Orbiter prawie gotowa do badania marsjańskiej atmosfery

Prawie półtora roku od przybycia na orbitę wokół Marsa, europejska sonda misji ExoMars jest już w ostatniej fazie przygotowań do rozpoczęcia swojej naukowej misji na niskiej orbicie wokół planety. Już w kwietniu Trace Gas Orbiter powinien rozpocząć pomiary zawartości metanu w marsjańskiej atmosferze.

Druga europejska misja do Marsa

Przypomnijmy krótko historię tej misji. ExoMars to współpraca Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA i rosyjskiego Roskosmosu. Misja składa się z dwóch faz. Pierwsza rozpoczęła się w marcu 2016 roku, kiedy w stronę Marsa na rosyjskiej rakiecie Proton poleciał orbiter TGO i eksperymentalny lądownik Schiaparelli.

Schiaparelli z powodu awarii systemu nawigacyjnego roztrzaskał się o powierzchnię Czerwonej Planety, Statek TGO natomiast pomyślnie osiągnął bardzo eliptyczną orbitę wokół planety. Na początku orbiter wykonał dwa duże manewry silnikowe, by zmienić inklinację orbity i nieco obniżyć jej apocentrum. Później od początku 2017 roku aż do teraz nurkował z każdym obiegiem wokół planety w jej atmosferze, która go hamowała i tym samym obniżała najwyższy punkt orbity. Przez ponad rok, statek prawie 1000 razy obiegł Marsa, a apocentrum swojej orbity obniżył, korzystając z jego rzadkiej atmosfery z 33 000 km do 1000 km.

Profil obecnej orbity (zaznaczony na niebiesko), pozostałe elipsy to kolejne orbity statku podczas trwającej rok operacji hamowania w atmosferze Marsa. Źródło: ESA.

Czemu zastosowana została taka technika wejścia na docelową orbitę? Odpowiedzią są pieniądze. Gdyby manewr ustalenia docelowej orbity miały wykonać tylko silniki sondy, musiałaby ze sobą zabrać 600 kg paliwa więcej. To oznaczałoby produkcję większego i droższego systemu napędowego i konieczność startu na droższej rakiecie.