SpaceX rozpoczyna budowę wielkiej sieci satelitów Starlink

img

Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX wyniosła w piątek na orbitę 60 pierwszych satelitów telekomunikacyjnych Starlink. Starlink ma być flotyllą szerokopasmowych satelitów SpaceX, dostarczających globalnej usługi dostępu do Internetu.

Rakieta wystartowała w piątek o 4:30 czasu polskiego ze stanowiska SLC-40 z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie. Lot przebiegł pomyślnie i o godzinie 5:32 satelity zostały wypuszczone przez górny stopień rakiety. Łączna waga wyniesionych satelitów wyniosła 13 620 kg - to największy ładunek wyniesiony kiedykolwiek przez rakietę Falcon 9. Poprzedni rekord należał do kapsuły Crew Dragon wyniesionej w tym roku do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach misji demonstracyjnej. Wykorzystany już trzeci raz dolny stopień rakiety wylądował na barce na Oceanie Atlantyckim.

Źródło: SpaceX

Starlink to szerokopasmowe satelity telekomunikacyjne umożliwiające nawiązywanie połączeń o niskich opóżnieniach. Jak podkreśla firma SpaceX, Starlink to kompaktowe satelity o uproszczonej konstrukcji, dzięki czemu ich produkcja jest stosunkowo szybka.

Satelity Starlink-1 złożone w ładowni rakiety Falcon 9.

Każdy z satelitów Starlink waży 227 kg, posiada wiele anten wysokiej przepustowości i pojedyncze panele słoneczne. Satelity napędza silnik jonowy Halla zasilany kryptonem. Systemy nawigacyjne oparte są o rozwiązania ze statku Dragon, szperacze gwiazd umożliwiają prawidłowe pozycjonowanie sprzętu na orbicie.

Dodatkowo każdy z satelitów jest wyposażony w systemy śledzące śmieci kosmiczne i jest w stanie autonomicznie unikać kolizji. SpaceX chce wysłać na orbitę konstelację złożoną z prawie 12 000 satelitów Starlink. W pierwszej fazie na orbitę trafi 1584 satelitów na 40 płaszczyznach orbitalnych o wysokości 550 km. Potrzebne do tego będą 24 starty rakiety Falcon 9.

Satelity dbają też o środowisko kosmiczne na niskiej orbicie. 95% komponentów spłonie w atmosferze gdy dany satelita zakończy projektowany czas pracy i wykona proces deorbitacji. Firma podkreśla iteracyjną filozofię budowy systemu Starlink. Satelity te wraz z testowaniem już wysłanych na orbitę będą poprawiane i kolejne wersje wysyłane w następnych startach. Umożliwia to wysoka skalowalność projektu - małe satelity i uproszczona budowa.

W dalszych planach misji jest budowa kolejnych dwóch warstw satelitów: na orbitach o wysokości 340 km (7 518 satelitów) oraz 1200 km (2 841 satelitów).

Był to 29. udany start rakiety orbitalnej w 2019 roku i już 5. start rakiety Falcon 9. W tym tygodniu miały miejsce jeszcze dwa starty. Z Indii wystartowała rakieta PSLV, wynosząc satelitę radarowego RISAT 2B. Natomiast z Chin przeprowadzono start rakiety Długi Marsz 4C z satelitą wojskowym Yaogan 33 - start ten jednak nie zakończył się powodzeniem.

Źródło: SpaceX/SN/NS

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca w ramach misji Starlink-1. Źródło: SpaceX.