Społecznościowy projekt Einstein@home odkrył 24 pulsary

Radioteleskopy Parkes, Lovell Telescope, Effelsberg
Połączona moc obliczeniowa tysięcy prywatnych komputerów PC, biorących udział w projekcie Einstein@home, pomogła astronomom w odkryciu 24 nieznanych wcześniej pulsarów w Drodze Mlecznej.

Udało się to dzięki zastosowaniu nowych metoda analizy danych do zestawu archiwalnych danych z radioteleskopu CSIRO Parkes w Australii. Po wytypowaniu kandydatów na pulsary astronomowie użyli radioteleskopów Parkes, Lovell Telescope i Effelsberg do przeprowadzenia bardziej szczegółowych obserwacji obiektów. Okazało się, że sześć spośród odkrytych pulsarów znajduje się w układach podwójnych, a jeden z obiektów ma nietypowo długi okres orbitalny aż 940 dni.

Do tej pory w projekcie Einstein@home wzięło udział ponad 340 tysięcy osób, co plasuje go w gronie największych projektów tego typu na świecie. Jak podają opiekunowie projektu, każdego dnia 50 tysięcy wolontariuszy oddaje nieużywany czas pracy swoich 200 tysięcy komputerów na rzecz obliczeń Einstein@home. Łącznie projekt dysponuje mocą obliczeniową około 860 teraflopów na sekundę, czyli porównywalną z najszybszymi superkomputerami na świecie. Analiza archiwalnych danych z Parkes zajęła osiem miesięcy, a dla porównania pojedynczy procesor potrzebowałby na to ponad 17 tysięcy lat.

Einstein@home analizuje od 2005 r. dane z detektorów fal grawitacyjnych LIGO-Virgo-Science Collaboration (LVC) w poszukiwaniu fal grawitacyjnych od szybko obracających się gwiazd neutronowych. Od roku 2009 poszukuje dodatkowo pulsarów radiowych w danych obserwacyjnych z Obserwatorium Arecibo w Puerto Rico oraz z australijskiego radioteleskopu CSIRO Parkes. Pierwszego odkrycia pulsara radiowego dokonano w ramach projektu w roku 2010, a do tej pory odkryto przy jego udziale 50 tego typu gwiazd. W roku 2011 do poszukiwań dodano także pulsary gamma, które są wyszukiwane w danych z satelity Fermi.

Źródło: Instytut Maxa Plancka ds. Fizyki Grawitacyjnej i Radioastronomii (Instytut Alberta Einsteina)

Zdjęcie:
Trzy radioteleskopy (Parkes, Lovell Telescope, Effelsberg) użyte do potwierdzenia odkrycia 24 pulsarów przez społecznościowy projekt obliczeń rozproszonych Einstein@home. Źródło: CSIRO/Jodrell Bank/Anthony Holloway/MPIfR/Norbert Tacken.