Spotkanie z „Kosmosem” w Falenicy

Symulacja upadku meteorytu.

W sobotę 13 czerwca 2015 r. w Zespole Szkół nr 111 w Falenicy w dzielnicy Wawer w Warszawie odbył się drugi z serii Pikników Naukowych „Kosmos wokół nas”. Dopisała pogoda i ludzie. Wszystkie przygotowane atrakcje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a najbardziej pokazy w mobilnym planetarium.

Fundacja Edukacji Astronomicznej we współpracy z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz z Zespołem Szkół nr 111 w Warszawie-Falenicy zorganizowały Piknik Naukowy „Kosmos wokół nas”. „Randka z kosmosem” była główną atrakcją, odbywającego się zawsze w pierwszej połowie czerwca, szkolnego Festynu Rodzinnego. W tym roku impreza była obchodzona pod hasłem „Kosmos wokół nas”.

Najazd „kosmitów” na szkołę rozpoczął się o godz. 11:30 pokazami w mobilnym planetarium pt. „Drogowskazy na niebie”, a zakończył startami rakiet o godz. 15:30. Atrakcje kosmiczne zajęły dwa piętra szkoły oraz patio, na którym rozstawił się namiot z teleskopami do obserwacji Słońca oraz modelem Układu Słonecznego (Laboratorium Słońca). Na parterze prezentowały swoje osiągnięcia Centrum Badań Kosmicznych PAN (Warsztaty CBK PAN) oraz Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej (Warsztaty SKA). W salach na I piętrze odbywały się pokazy mobilnego planetarium, warsztaty robotyczne oraz warsztaty z budowania rakiet. Natomiast na korytarzu na I piętrze miały miejsce pokazy kraterowania oraz warsztaty kometarne.

Aby jak najwięcej osób (dzieci i dorosłych) mogło skorzystać z atrakcji dla nich przygotowanych, zostały zorganizowane grupy pod opieką nauczycieli. Dzięki temu dzieci mogły sprawnie przechodzić z jednych zajęć na drugie. I czasami dochodziło do sytuacji, kiedy nie można było oderwać dziecka od budowanej rakiety, a już zaczynała się kolejna zaplanowana atrakcja (np. pokazy w mobilnym planetarium) i często rakiety były kończone przez rodziców, głównie tatusiów.

Piknik był tak zorganizowany, aby grupy kończąc jedne zajęcia, np. kraterowanie, mogły natychmiast rozpocząć kolejne zajęcia np. z tworzenia komety. Potem można było udać się na warsztaty astronomiczne czy na obserwacje Słońca w Laboratorium Słońca na patio i pobawić Układem Słonecznym. Kto chciał mógł podejść do stanowiska Centrum Badań Kosmicznych PAN (Warsztaty CBK PAN) i posklejać modele pierwszego polskiego satelity naukowe BRITE-PL Lem, dowiedzieć się, jak działa np. wyrzutnik Dragon czy ultralekki manipulator planetarny, w jakich misjach kosmicznych bierze udział Polska, pokolorować planety Układu Słonecznego, rakiety czy łazik marsjański i księżycowy oraz otrzymać darmowy komiks o technologiach kosmicznych obecnych w naszym codziennym życiu. Tuż obok, na stoisku SKA (Warsztaty SKA) można było m.in. zobaczyć jak zbudowana jest rakieta, z czego składa się satelita, posłuchać o misjach balonowych, o budowie i starcie pierwszego polskiego satelity, czy wziąć udział w eksperymentach z półkulami magdeburskimi, z bańką próżniową oraz z wagami – księżycową i wenusjańską.

Na sam koniec pikniku wszyscy, którzy brali udział w tworzeniu rakiet oraz te osoby, które chciały zobaczyć starty rakiet na wodę i sprężone powietrze, udali się na boisko szkolne. Wiatr, który ciągle zmieniał siłę i kierunek, powodował, że niektóre rakiety leciały aż za ogrodzenie szkoły, natomiast inne wracały na miejsce startu. Zainteresowanie tą częścią pikniku było ogromne. Podobnie jak i radość małych konstruktorów, kiedy rakieta leciała wysoko w górę czy niespodziewanie zawracała, oblewając wodą obsługę wyrzutni.

Kolejka do teleskopu

warsztaty CBKPAN

Już po zakończeniu pikniku miała miejsce jeszcze jedna, nieplanowana wcześniej atrakcja. Dzięki życzliwości Pani dyrektor, można było w łazience pokazać symulację tworzenia „filmowej mgły” z pozostałości suchego lodu po warsztatach kometarnych. Radości było co nie miara, ponieważ białe opary unosiły się do wysokości kolan w całej łazience.

„Kosmos wokół nas” spodobał się uczestnikom pikniku w szkole w Falenicy, zarówno dzieciom, rodzicom, jak i nauczycielom. I pomimo, że trwał zaledwie 4 godziny, to zgromadził sporą publiczność. Szacujemy, że wszystkie przygotowane atrakcje obejrzało ok. 600 osób. Wszyscy dobrze się bawili i zostali zauroczeni kosmosem. Dyrekcja szkoły stwierdziła, że dobrze by było powtórzyć randkę z kosmosem w następnych latach.

Oprac. Paweł Z. Grochowalski,