Startuje 100 Hours of Astronomy

100 Hours of Astronomy 2021

Przez weekend będzie okazja obejrzeć transmisje z różnych astronomicznych wydarzeń z całego świata. Akcja nosi nazwę "100 Hours of Astronomy". Polska transmisja w sobotę 2 października o godz. 18.00 na Facebooku i YouTube.

Globalna akcja "100 Hours of Astronomy" ma swoje początki w Międzynarodowym Roku Astronomii 2009. Wtedy została wymyślona i zorganizowana po raz pierwszy. Jest to szereg transmisji z różnych astronomicznych miejsc i wydarzeń z całego świata odbywających się w różnych momentach w przeciągu 100 godzin. Akcję powtórzono w 2019 roku z okazji 100-lecia Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU).

Zorganizowano również edycję 2021, która zaczyna się 1 października i potrwa do 4 października. Również tutaj dołączyli organizatorzy z różnych krajów. Tym razem IAU zaproponowała dodatkowo zestaw transmisji przygotowanych przez krajowych koordynatorów IAU, nazywając wydarzenie "100 Hours, 100 NOCs" (IAU NOC to skrót od IAU National Outreach Coordinator). Poszczególni koordynatorzy otrzymali godzinne sloty na swoje transmisje prezentowane na stronie IAU Office for Astronomy Outreach.

W akcji nie mogło zabraknąć prezentacji z Polski, która zacznie się w sobotę 2 października o godz. 18.00. Gospodarzem polskiego wydarzenia będzie Planetarium w Grudziądzu, a gośćmi osoby związane z ciekawymi projektami mającymi korzenie w naszym kraju, a obecnie zasięg globalny oraz produkcjami odpowiednimi dla odbiorców na całym świecie.

Będzie okazja poznać twórcę internetowej bazy AstroSposts, prezentującej najlepsze miejsca w naszej okolicy i na całym świecie, z których można obserwować nocne niebo. Piotr Stola poprowadzi m.in. warsztaty korzystania ze strony internetowej AstroSposts.

Inny ciekawy temat to projekt CREDO, do którego może przystąpić każdy, kto ma telefon komórkowy. Projekt wykorzystuje aparaty fotograficzne smartfonów do badania promieniowania kosmicznego. Projekt CREDO ma początki w Polsce, a obecnie jest prowadzony na całym świecie. Opowie o nim prof. Robert Kamiński z Instytutu Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego PAN.

Trzecim gościem będzie Bogumił Radajewski z astronomicznej serii Astronarium, obecnej w telewizji i na YouTube. W ponad 120 odcinkach wystąpiło już około 300 naukowców i inżynierów badających kosmos.

Wydarzenie będzie odbywało się w języku angielskim. Poprowadzi je dr Krzysztof Czart, krajowy koordynator IAU ds. popularyzacji astronomii, wspólnie z Sebastianem Soberskim z grudziądzkiego planetarium.

Transmisja będzie dostępna w sobotę 2 października o godz. 18.00 na Facebooku (https://www.facebook.com/IAUPoland) i YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=FMNIiWVcZC4). Listę transmisji z innych krajów można znaleźć dodatkowo facebookowym profilu IAU Office for Astronomy Outreach: https://www.facebook.com/IAUoutreach.

Inne polskie wydarzenie w ramach "100 Hours of Astronomy" odbędzie się w Kaliszu. Można udać się na kaliskie Pola Marsowe w piątek 1 października tuż po zachodzie Słońca. Będzie okazja obejrzeć pięknie prezentujące się gazowe olbrzymy - Jowisza i Saturna oraz pożegnać zachodzący już Trójkąt Letni. Link: https://www.facebook.com/events/585054386168373

100 Hours of Astronomy 2021

Na ilustracji: plansza polskiej transmisji w ramach 100 Hours of Astronomy. Źródło: IAU NOC Poland.