Statek Chang'e 5 zbliża się do Księżyca

img

Pierwsza chińska misja przywiezienia próbek Księżyca na Ziemię wchodzi w kluczowy etap. Statek Chang’e 5 wykonał już dwa manewry korekcji trajektorii i w sobotę 28 listopada wejdzie na orbitę wokół naszego naturalnego satelity.

24 listopada rakieta Długi Marsz 5 wyniosła w kierunku Księżyca chiński statek Chang’e 5. Chang’e 5 to pierwsza od 1976 roku misja, której celem jest pobranie próbek z Księżyca i przewiezienie ich na Ziemię.

Do tej pory to chyba najbardziej skomplikowana misja kosmiczna wykonywana przez Chiny. Statek, który został wysłany we wtorek z kosmodromu Wenchang składa się z trzech elementów: orbitera księżycowego i lądownika ze statkiem wznoszenia.

Po udanym wyniesieniu przez największą chińską rakietę nośną Długi Marsz 5 Chang'e 5 znalazł się na wysokoeliptycznej orbicie okołoziemskiej, na której w odpowiednim momencie znajdzie się pod wpływem pola grawitacyjnego Księżyca. Odpowiedni moment znaczy tyle, że sonda nie będzie musiała zużyć dużo paliwa, by wejść na orbitę wokółksiężycową.

Udane manewry korekcyjne

24 listopada chińska agencja prasowa Xinhua poinformowała, że statek wykonał pierwszą udaną korekcję orbity, 17 godzin po starcie. Główny silnik orbitera o ciągu 3000 N pracował przez 2 sekundy i to wystarczyło, by dostroić jego trajektorię.

Jedną dobę później, bo 41 godzin po starcie statek wykonał drugi manewr korekcji orbity. Tym razem odpalono parę mniejszych silników o ciągu 150 N. Napęd pracował przez 6 sekund.

Chińska agencja kosmiczna CNSA poinformowała też, że wszystkie systemy statku działają prawidłowo i komunikacja sondy ze stacjami naziemnymi przebiega sprawnie.

Przed odpaleniem umieszczającym cały system na orbicie wokół Księżyca, statek wykona jeszcze trzecie dostrojenie trajektorii.

Kiedy lądowanie?

Chang’e 5 wejdzie na orbitę wokół Księżyca już 28 listopada, po wykonaniu manewru Lunar Orbit Insertion w pobliżu naszego naturalnego satelity. Najprawdopodobniej dzień później (nieoficjalnie mówi się, że 29 listopada około 21:30 czasu polskiego) lądownik oddzieli się od orbitera, obniży swoją orbitę, a następnie wyląduje na powierzchni Księżyca.

Celem lądowania misji jest północna część Oceanu Burz (Oceanus Procellarum), a dokładnie Mons Rümker - formacja wulkaniczna na wysokości 1300 m, znana z tego, że formacje skalne tam występujące są najmłodsze geologicznie z całej powierzchni Księżyca i powstały w wyniku aktywności wulkanicznej 1,3 mld lat temu.

Po wylądowaniu lądownik pobierze próbki z powierzchni i umieści je w stopniu wznoszenia. Po najwyżej dwóch dniach operacji, stopień wznoszenia oddzieli się od lądownika i spotka się na orbicie z orbiterem. Po udanym spotkaniu i zadokowaniu pobrany materiał zostanie przetransportowany ze stopnia wznoszenia do kapsuły powrotnej na orbiterze.

Orbiter z kapsułą powrotną po 10 dniach okrążania Księżyca, gdy już ustawienie względem Ziemi będzie odpowiednie, wykona manewr kierujący go z powrotem w stronę naszej planety. Lot potrwa 5 dni. Nie znamy dokładnych dat, ale można wykalkulować, że lądowanie kapsuły powrotnej powinno nastąpić w okolicy 17 grudnia.

Na podstawie: CNSA/Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 5 startująca z misją Chang'e 5. Źródło: CNSA.