Statek Crew Dragon zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

img

Kapsuła załogowa Crew Dragon wykonała udaną operację zbliżenia i dokowania do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Statek jest już przytwierdzony do portu IDA przy module Harmony, a astronauci rezydujący na stacji weszli na jego pokład.

Wczoraj w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na rakiecie Falcon 9 poleciała kapsuła Crew Dragon. Jest to pierwszy lot demonstracyjny nowego systemu firmy SpaceX, który ma w przyszłości wykonywać kontrakt rotacji załogi na ISS.

Pierwsza misja demonstracyjna odbywa się bez załogi na pokładzie statku, ale przeprowadzana jest, w taki sposób w jaki już być może latem tego roku zostanie przeprowadzona demonstracyjna misja z parą astronautów na pokładzie.

Od końca ery wahadłowców amerykański program załogowy i loty wymiany załóg ISS są zależne od rosyjskiego systemu Sojuz. NASA chce zakończyć tą zależność komercyjnymi kontraktami na wynoszenie załóg, które wygrały firmy SpaceX i Boeing.

Statek przeprowadził przed dokowaniem kilka manewrów demonstracyjnych w pobliżu stacji, pokazujących gotowość systemów statku do przyszłych operacji z ludźmi na pokładzie. Dokowanie nastąpiło o 11:51 polskiego czasu nad Nową Zelandią. Następnie załoga przygotowywała się do otwarcia kolejnych włazów - najpierw włazów stacji, a na końcu włazu wejścia do kapsuły Crew Dragon. Astronauci weszli do statku o 14:07.

Teraz statek pozostanie przytwierdzony do stacji przez 5 dni. Oddokowanie od kompleksu orbitalnego planowane jest na 7 marca. Tego samego dnia kapsuła powróci na Ziemię i będzie wodowała na Oceanie Atlantyckim.

​​​​​​​Na zdjęciu: Statek Crew Dragon zadokowany do portu IDA przy module Harmony na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA TV.