Statek towarowy Cygnus NG-13 w drodze do ISS

img

Rakieta Antares firmy Northrop Grumman wysłała w sobotę w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej swój statek zaopatrzeniowy Cygnus. Na stację trafi prawie 4 tony zaopatrzenia, w tym wiele nowych eksperymentów naukowych.

Start został przeprowadzony ze stanowiska 0A na kosmodromie Mid-Atlantic Regional Spaceport na wyspach Wallops. Rakieta wystartowała w sobotę 15 lutego o 15:43 czasu lokalnego. Cały lot przebiegł pomyślnie i kapsuła towarowa została wypuszczona na prawidłowej orbicie.

Statek zbliży się do stacji we wtorek. Wtedy też astronauta Drew Morgan przechwyci go za pomocą ramienia robotycznego i przycumuje do portu w module Unity.

Statek Cygnus NG-13 przywozi do stacji 3400 kg towaru, na który składa się zaopatrzenie dla załogi, sprzęt do utrzymania stacji i eksperymenty naukowe:

• 1588 kg sprzętu konserwacyjnego
  • 966 kg eksperymentów naukowych
  • 712 kg zaopatrzenia dla załogi
  • 81 kg sprzętu na potrzeby spacerów kosmicznych
  • 30 kg sprzętu komputerowego

Oto niektóre z instrumentów naukowych, które zostaną dostarczone przez statek Cygnus do stacji:

Mobile SpaceLab - laboratorium hodowli tkanek i komórek, do przeprowadzania biologicznych eksperymentów nad wpływem mikrograwitacji na ludzki organizm.

Mochii - miniaturowy skaningowy mikroskop elektronowy ze spektroskopem, którego użyteczność zostanie przetestowana w badaniach mikro- i nanostruktur na pokładzie ISS.

OsteoOmics - badanie mechanizmów molekularnych odpowiedzialnych za zanik kości, który zachodzi w warunkach mikrograwitacji. W eksperymencie sprawdzane będą właściwości osteoklastów czyli komórek kościogubnych i osteoblastów czyli komórek kościotwórczych.

Phage Evolution - eksperyment badający wpływ nieważkości i promieniowania kosmicznego na niskiej orbicie na bakteriofagi, czyli wirusy niszczące bakterie. Badanie pozwoli na rozwój biotechnologii związanej z tymi wirusami.

Saffire-IV - już czwarte badanie poświęcone badaniom zachowania ognia w zamkniętej przestrzeni z różnymi materiałami, w różnych warunkach. Eksperyment pomaga poprawiać bezpieczeństwo pożarowe także na Ziemi, w miejscach takich jak łodzie podwodne czy kopalnie.

Był to już 13. lot towarowy statku Cygnus i drugi wykorzystujący do wyniesienia rakietę Antares w odnowionej wersji 230+.

Na podstawie: NASA/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Antares 230+ wynosząca statek Cygnus NG-13 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA.