Studenci Politechniki Gdańskiej w programie REXUS/BEXUS

Zespół projektu Stardust w Holandii

W dniach 27-29 listopada 2019 roku czterech członków zespołu projektowego „Stardust Microbiology Project” wzięło udział w drugim etapie kwalifikacji do programu REXUS/BEXUS organizowanego przez Szwedzką Narodową Radę Kosmiczną (SNSB) oraz Niemiecką Agencję Kosmiczną (DLR) we współpracy z Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).

Runda kwalifikacyjna odbyła się siedzibie Europejskiego Centrum Badań i Technologii Kosmicznych w Noordwijk w Holandii, gdzie zespół z Politechniki Gdańskiej został zaproszony jako jeden z 13 zakwalifikowanych grup studenckich z całej Europy (i jedyny z Polski) do 13 edycji programu REXUS/BEXUS. W trakcie pobytu każdy z zespołów prezentował swój projekt ekspertom, których zadaniem będzie wybór projektów do realizacji, tj. do umieszczenia proponowanych studenckich eksperymentów naukowych na pokładzie rakiety lub balonu stratosferycznego.

Projekt Stardust jest realizowany przez zespół składający się z członków dwóch studenckich kół naukowych Politechniki Gdańskiej: międzywydziałowego Koła Naukowego SimLE oraz Koła Studentów Biotechnologii z Wydziału Chemicznego PG. Celem projektu jest przetestowanie badania mikroorganizmów w stratosferze.

Do Holandii polecieli: Dominika Tomaszewska, Marcin Jasiukowicz, Agnieszka Kurdyn oraz Mateusz Grzybowski.

Dominika jest studentką Mechaniki i Budowy Maszyn PG oraz prezeską Koła Naukowego SimLE (działa od 2015 r.). W projekcie zajmuje się mediami społecznymi, promocją, finansami i robotą papierkową.

Marcin Jasiukowicz jest studentem 2 roku studiów na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. W projekcie pracuje jako konstruktor oraz programista podzespołów umożliwiających przeprowadzenie misji.

Agnieszka to przyszły inżynier Biotechnolog, studentka Biotechnologii na Wydziale Chemicznym PG oraz mikrobiologiczny specjalista.

Mateusz to lider zespołu Mikrobiologów i zarazem student Biotechnologii na Wydziale Chemicznym PG. Wraz z Karolem Pelznerem (związany z Wydziałem Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG, w projekcie Stardust działa od 2015 r.) jest współtwórcą wizji misji mikrobiologicznej.

Więcej o projekcie Stardust w osobnym artykule.

Szwedzko-niemiecki program REXUS/BEXUS realizowany jest w ramach dwustronnej umowy między Niemiecką Agencją Kosmiczną (DLR - Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) oraz Szwedzką Narodową Radą Kosmiczną (SNSB - Swedish National Space Board). Starty rakiet odbywają się w kosmodromu w Kirunie na północy Szwecji. Część szwedzkiego udziału w ładunkach rakiet i balonów jest udostępniana studentom również z innych europejskich krajów poprzez współpracę z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).

Źródło: Wydział Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, Stardust Microbiology Project